Vilka ekonomiska rättigheter har min dotter efter separation från sin sambo?

Hej, vår dotter och hennes kille flyttade in i ett hus 1 juni 2016 och de flyttade isär 8 jan 2017 3 barn, han bor kvar i huset och ska så göra, ska dottern fortsätta betala hälften av driftkostnaderna efter 8 jan och framöver eller bara under det halvåret som de hade boendet gemensamt? Dottern står på huset ena halvan han på andra, båda parter har nu skaffat sig andra sambos och barn. Dottern sparade 18 000:- från egna pengar till barnen som de båda kom överens om att det skulle föras över till hans konto men de får hon ej tillbaka "sina egna pengar". Han kräver ca:179 634:- för hela tiden från 2016, hon får inte besöka huset och hämta de egna sakerna osv. Dottern har erbjudit honom att betala 25 00:- till henne så skriver hon över huset på honom för att få det ur världen huset köptes för ca:1,2 milj och sedan kostade de på det en hel del. Det är inte bra relation mellan dom. Tacksam för svar och har ni något som ni vill fråga så får ni självklart höra av er, vill som förälder få ett slut på det

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

För att du ska kunna tillgodogöra dig mitt svar är det viktigt att vi är överens om vilka frågor som ska besvaras. Jag kommer därför börja med att förklara hur jag uppfattat din situation för att sedan besvara dina frågor utifrån den uppfattningen.

Hur jag uppfattat din fråga och din situation

Jag uppfattar det som att du är far till en dotter som levt i en samborelation. Din fråga gäller vilka ekonomiska rättigheter och skyldigheter din dotter har gentemot sin före detta sambo (pojkvännen) med anledning av deras tidigare samboförhållande.

Jag uppfattar det som att pojkvännen bor kvar i huset de tidigare levt tillsammans i. Jag förstår det som att huset ägs av din dotter och pojkvännen gemensamt: hälften vardera. Dottern och pojkvännen har kommit överens om att pojkvännen ska bo kvar i huset efter att de flyttat isär d.v.s. efter den 8 januari 2017. Jag förstår det som att din dotter och pojkvännen har tre barn tillsammans.

Du nämner att pojkvännen kräver din dotter på "179 634:- för hela tiden från 2016, hon får inte besöka huset och hämta de egna sakerna osv."

Jag uppfattar det som att pojkvännen anser att din dotter är skyldig att betala detta till honom för driftkostnaderna av bostaden från 1 juni 2016 fram till dagens datum.

Du undrar: 1) om dottern måste betala för driftkostnaderna för huset eftersom hon till hälften äger det trots att pojkvännen är den som bor där?

Jag uppfattar det som att din dotter, under samboförhållandet, sparade ihop 18 000 kr som skulle gå till barnen. Dottern och pojkvännen var överens om att sparpengarna skulle föras över till pojkvännens konto.

Du undrar nu: 2) om din dotter kan kräva att få tillbaka dessa 18 000 kr från pojkvännen?

Du skriver också: "Dottern har erbjudit honom att betala 25 00:- till henne så skriver hon över huset på honom för att få det ur världen huset köptes för ca:1,2 milj och sedan kostade de på det en hel del."

Jag uppfattar det som att du också vill ha svar på: 3) Ifall dotterns erbjudande är en rimlig lösning? Och vilka ekonomiska krav din dotter kan ställa på pojkvännen med anledning av att hon till häften är ägare av huset och har investerat i ett rusta upp huset?

1) om dottern måste betala för driftkostnaderna för huset eftersom hon till hälften äger det trots att pojkvännen är den som bor där?

Det är meningen att de som lever i ett äktenskap ska leva under samma ekonomiska förutsättningar. Makarna ska få sina personliga och gemensamma behov tillgodosedda. Är det t.ex. så att ena maken jobbar mycket mer än den andra, medan den andra svarar för en större del av hushållsarbetet, kan den förstnämnda vara tvungen att bidra ekonomiskt för den andras försörjning, se 6 kap. 1 § och 6 kap. 2 § äktenskapsbalken (ÄktB).

Skyldigheten att hjälpa varandra ekonomiskt gäller även om makarna har flyttat isär fram till dess att en dom på äktenskapsskillnad vunnit laga kraft.

Råder det mycket stora ekonomiska skillnader mellan makarna kan den mest förmögne vara tvungen att ge underhållsbidrag till den som knappt klarar sin försörjning - även efter det att en dom på äktenskapsskillnad vunnit laga kraft, se 6 kap. 7 § andra stycket ÄktB.

För sambor finns inga regler som lagfäster en underhållsskyldighet – varken under eller efter ett samboförhållande. För att det ska vara fråga om ett samboförhållande krävs att paret lever under ett "äktenskapsliknande förhållande", varvid man kan intolka en viss gemensam ekonomi, se 1 § sambolagen (SamboL). Där ett sambohållande är upplöst – vilket det är när samborna flyttat ifrån varandra – ska vara och en definitivt svara för sin egen försörjning. Din dotter ska alltså inte behöva finansiera pojkvännens boendekostnader.

Å andra sidan skriver du att huset ägs av dem gemensamt. Av allmänna förmögenhetsrättsliga principer följer att den som äger egendom har betalningsansvaret för kostnader som följer med egendomen. Vissa driftkostnader skulle säkerligen uppkomma för huset oavsett om pojkvännen bodde där eller inte. Därtill ska en fastighetsägare i huvudregel betala bl.a. fastighetsskatt, inkomstskatt för fastigheten och fastighetsavgift. Det är skäligt att de som äger något till hälften med samäganderätt också gemensamt ansvarar för att betala driftkostnader som uppstår bara för egendomens bestånd. Merkostnader som uppstår vid nyttjandet av huset borde däremot pojkvännen bekosta eftersom kostnader p.g.a. nyttjande endast är att hänföra till honom eftersom han ensamt bort i huset nu.

En annan omständighet som talar för att din dotter ändå borde ersätta pojkvännen för vissa driftkostnader är att huset inte bara är pojkvännens boende utan också barnens. Som förälder har man en underhållsskyldighet gentemot sina barn vilket inkluderar att man ska finansiera barnens boende, se 7 kap. 1 § föräldrabalken (FB).

Jag vill uppmärksamma dig på att när det gäller driftkostnader för egendom som ägs med samäganderätt till stor del är förhandlingsbart. Det jag skriver är endast riktlinjer för vilka uppgörelser som rättsligt brukar anses vara rimliga.

Sammanfattningsvis kan dottern vara skyldig att stå för driftkostnader som uppkommer med huset, helt oavsett om någon bor där eller inte, eftersom hon till viss del äger huset. Hon kan också ha en skyldighet att svara för vissa kostnader p.g.a. sin underhållskyldighet som förälder och då barnen bor i huset.

2) om din dotter kan kräva att få tillbaka dessa 18 000 kr från pojkvännen?

Jag uppfattar det som att din dotter har gett bort dessa pengar till pojkvännen under förbehåll att pengarna skulle gå till barnen. Om en sambo kräver bodelning inom ett år från det att samborna flyttade isär ska en bodelning göras. I bodelningen ska endast samboegendom ingå och enligt huvudregel ska samboegendomen delas lika mellan samborna. Egendom som en sambo fått i gåva av en annan sambo kan ingå i bodelningen om gåvan är i form av "samboegendom". Samboegendom är endast bohag och bostad som köpts för gemensamt bruk och för att användas gemensamt inom samboförhållandet, se 3 § SamboL.

Eftersom pengar inte är samboegendom kan din dotter inte göra anspråk på pengarna nu när de separerat.

Jag uppfattar det inte som att din dotter kan få tillbaka pengarna men hon kan däremot kräva att pojkvännen endast använder pengarna till förmån för barnen såsom det var tänkt.

3) Ifall dotterns erbjudande är en rimlig lösning? Och vilka ekonomiska krav din dotter kan ställa på pojkvännen med anledning av att hon till häften är ägare av huset och har investerat i ett rusta upp huset?

Du skriver att: "Dottern har erbjudit honom att betala 25 00:- till henne så skriver hon över huset på honom för att få det ur världen huset köptes för ca:1,2 milj och sedan kostade de på det en hel del."

Jag uppfattar det som att huset nu ägs med samäganderätt av dottern och pojkvännen.

Det finns speciella regler som gäller vid fastighetsöverlåtelser – särskilt av skatterättsliga skäl och vad beträffar formkrav. Det låter som er dotter och pojkvännen skulle behöva hjälp av en mäklare som värderar fastigheten och en jurist som hjälper till med hur äganderätten till huset dem sinsemellan ska fördelas.

När ett samboförhållande har upphört ska en bodelning göras om någon av samborna inom ett år från det att samboförhållandet upphörde begär det, se 8 § SamboL. Begär ingen av samborna bodelning inom ett år från dagen samborna flyttade isär bortfaller möjligheten att begära bodelningen.

Vid bodelningen ska sambornas samboegendom fördelas dem sinsemellan. Till samboegendomen hör endast bohag och bostad som samborna förvärvat gemensamt för att dra nytta av tillsammans i deras samboförhållande, se 3 § SamboL.

Den som bäst behöver bostaden ska få ta över bostaden, se 16 § andra stycket SamboL. I din dotters fall verkar dottern ha kommit överens med pojkvännen om att pojkvännen ska ta över bostaden och är i störst behov av den. I sådana fall ska dottern ekonomiskt kompenseras.

Du skriver också att dottern, nu när sonen bor i huset, inte får hämta sina saker. Din dotter ska självklart ha rätt att hämta sina saker. I första hand skulle jag försöka nå en överenskommelse med pojkvännen men går inte det skulle jag nämna för pojkvännen att jag kan vända mig till Kronofogden och få deras hjälp att hämta ut mina grejer.

Hos Kronofogden kan din dotter ansöka om särskild handräckning. För att Kronofogden ska bevilja ansökan krävs att din dotter har kvitton, fotografier d.v.s. skriftliga bevis som styrker att viss egendom som finns i huset är hennes.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Har du fler funderingar, och behöver kvalificerad juridisk hjälp, kan jag hjälpa dig att boka tid med en jurist: vega.schortz@lawline.se

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare