Vilka bevis krävs för att fälla någon för ett brott?

Hej! Min kille sitter häktad och är mordmisstänkt tyvärr, men han nekar till brott och jag tror honom och jag hörde att den enda tekniska bevisning de har är skoavtryck som de tror tillhör honom. Då är min fråga kan de döma honom för skoavtryck endast då han nekar till brott och dem har ej funnit skorna heller, utan har sett på ett fotografi att han har haft såna skor en gång men ej funnit dem.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att din kille ska fällas för brottet så måste det vara ställt utom rimligt tvivel att han har gjort sig skyldig till gärningen. Detta innebär att det krävs mycket stark bevisning för att han ska kunna fällas. En domstol kan inte fälla någon för ett brott utan tillräckliga bevis.

I detta fall och av det du angett i din fråga så verkar det än så länge inte finnas någon stark bevisning mot din kille. Det krävs starkare bevisning, för att det ska vara ställt utom rimligt tvivel att han har begått gärningen. Enligt min bedömning så är det högst osannolikt att han döms för brottet.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare