Vilka beslut får man ta själv om man har ensam vårdnad?

Hej! Jag är ensam vårdnadshavare till min son på 3 år. Han har ingen kontakt med sin pappa. Han har pappans efternamn som mellannamn och mitt efternamn som sitt efternamn. Nu ska jag gifta mig och lägga till min makes efternamn så att det blir ett dubbelt efternamn. Jag vill ge min son samma bubbla efternamn som jag kommer att ha. Kan mellannamnet tas bort utan samtycke av pappan? (Eftersom pappan ej kommer samtycka trots att ingen kontakt finns). Så som jag tolkat lagen så kan jag med ensam vårdnad ta bort mellannamn utan samtycke och således lägga till ett ytterligare efternamn, stämmer det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En grundläggande princip är att vårdnadshavare tillsammans ska fatta beslut som rör barnet. Däremot om det bara finns en vårdnadshavare så får denne fatta besluten själv vilket framgår av följande lagrum:

Av 6 Kap 1-2 § Föräldrabalken följer att den som har vårdnaden har ansvar för barnets personliga förhållanden och ska se till att barnets behov av omvårdnad blir tillgodosett. Vårdnadshavaren har såväl rätt som skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personligt angelägenheter. I takt med barnets stigande ålder ska vårdnadshavarna dock ta allts större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål, vilket framgår av 6 kap. 11 § Föräldrabalken.

Således får du med ensam vårdnad ta ett sådant beslut utan samtycke från den andra föräldern.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare