Vid en skilsmässa/bodelning där ens maka har större skuld än en själv - hur betalas den skulden?

Hej!

Jag och min fru vill skriva en bodelnings avtal under tiden vi är gifta. Hon har en studieskuld på runt 220 000 kr och jag har en studieskuld på 70 000 kr. Jag förstår att de båda skulder är våran skulder (290 000 kr) och det ska delas på 2 och men del blir 145 000 kr. Min fråga är; hur ska jag betala min den av "hennes" studieskuld?

Måste jag betala kontant/ta över/avbetala?

Hon vill att jag betalar kontant, vilket jag tror att det är fel. Vilka möjligheter/alternative har jag för betalning?

Hur ska jag gå till väga?

mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande äktenskap regleras i äktenskapsbalken.

Det jag antar att du och din fru vill göra är att skriva ett äktenskapsförord, då detta är det enda som kan räknas som ett avtal som går före äktenskapsbalkens regler gällande bodelning. För upprättande av äktenskapsförord krävs det att det är skriftligt, undertecknat av er båda samt registrerat hos skatteverket. Detta regleras i 7 kap. 3 § äktenskapsbalken.

Om du och din fru skulle ansöka om skilsmässa blir det först då relevant hur mycket du ska betala av hennes skuld. Huvudregeln är att när ett gift par ansöker om skilsmässa ska en bodelning göras, vilket innebär att makarnas egendom ska delas upp mellan dem, vilket regleras i 9 kap. 1 § äktenskapsbalken. Detta under förutsättning att ert äktenskapsförord säger att all er respektive egendom ska vara enskild - 9 kap. 1 § äktenskapsbalken, eller att viss egendom är enskild egendom. Således, beroende på vad mer ni skriver i ert äktenskapsförord så är den egendomen som ni inte anser är er enskilda egendom – giftorättsgods och ska vara med i en eventuell bodelningen.

Utgångspunkten är att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder 1 kap. 3 § äktenskapsbalken. Du har alltså inget personligt ansvar för din fru privata skuld. Men ifall din fru är mer skuldsatt än dig kan detta resultera i att du får lägga in en större andel av din egendom i en bodelning än din fru, vilket det kommer bli för dig då ni även har avtalat om det. Detta innebär alltså att en del av din egendom kommer gå till att betala av din frus skuld.

Beroende på vad för sorts egendom du har kommer dem vara en del av betalning av din frus studieskuld. Detta innebär att det inte kommer bli i kontanter, men att det kommer bli en överföring av pengarna.

Sammanfattningsvis ifall du och din fru ansöker om äktenskapsskillnad, och ni inte bestämmer er för att all egendom är enskild egendom kommer ni dela lika vid en bodelning. Detta innebär att om din frus alla skulder är större än dina kommer du behöva betala detta med hjälp av din egen egendom. Även om ni avtalar om att den enda skulden som ska vara med vid en eventuell bodelning endast är er studieskuld, kommer du då genom din egendom betala den delen.

För att se till att allt går rätt till eller för att få mer hjälp gällande en skilsmässa rekommenderar jag dig och din fru att höra av er till Lawlines jurister. De kommer hjälpa er med det som ni behöver veta gällande skilsmässa.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare