Vi ska skiljas, vad gäller vid testamente, gåvobrev, gemensamt konto m.m.?

Hej

Min fru vill skiljas, vad gäller?

Innan vi gifte oss så hade jag en fastighet som det står att ägandet tillfalla mina barn, men nu har jag precis såld detta, vem skall ha pengarna nu om dom sitter på mitt konto?

Har även en fastighet till som står på mig sedan innan vi träffades.

Vi har även ett gemensamt konto.

Vi har ett testamente och där står att all min övriga kvarlåtenskap skall tillfalla mina barn, och vad arvinge erhåller skall vara enskild egendom och skall varken i äktenskap ingå i bodelning. Motsvarande skall gälla avkastningen liksom vad som träder i dess ställe.

Jag har även det gåvobrev från min mor på x antal kronor som har ökat i värde under tiden.

Vad betyder allt detta ?

Claes

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för att du vänder dig till oss.

Aktuell lagstiftning är: äktenskapsbalken (förkortat ÄktB).

Definitioner och innebörd för termer
Innan jag kan besvara dina frågor så är det viktigt att veta de termer som jag kommer att använda.

* Giftorättsgods: Det är det egendom som du och din fru ska dela på efter skilsmässan. Huvudregeln är att allting är giftorättsgods när man ingår ett äktenskap om inte du kan visa att det är enskild egendom.

* Enskild egendom:
Enskild egendom är egendom som inte ska delas på. Att göra en egendom till enskild i juridisk mening hittas i ÄktB 7kap 2§. Det kan bli enskild egendom genom gåva, arv etc. Det är dock väsentligt att det står just specifikt orden "enskild egendom" på dokumentet som egendomen kommer med. Exempel om du har fått något testamenterat till dig, att det står i testamentet att denna egendom ska vara enskild egendom.

Det sålda huset som har blivit pengar
Enligt ÄktB 7kap 1§, stadgas det att när man ingår äktenskap, ska allting som inte är enskild egendom blir giftorättsgods. Det innebär att man utgår från att allt ska delas på. Att du har testamenterat bort fastigheten har därför ingen rättslig verkan i detta sammanhang eftersom testamentet är endast gällande efter din bortgång. Man måste helt enkelt ändra på testamentet. De pengar som finns på kontot kommer tyvärr behöva delas på.

Fastigheten du som stod på dig innan ni träffades
Om inte ni skrivit under ett äktenskapsförord om att denna fastigheten ska vara din enskilda egendom så faller den tillbaka till huvudregeln om att denna fastighet ska vara giftorättsgods.

Gemensamma kontot
Detsamma gäller kontot. Om du inte kan visa att pengar som har inkommit till kontot härrör från något som du har fått från din enskilda egendom är detta giftorättsgods.

Testamentet till dina barn
Som tidigare nämnt så är ett testamente inget hinder för egendom som ska delas på under en äktenskapsskillnad eftersom testamentet inte är gällande förrän din bortgång. Att du ger dina barn egendom som ska anses vara enskilt betyder att de kommer att få dina tillgångar som enskild egendom. I framtiden kommer därför inte dina barn behöva dela på tillgångarna vid en eventuell skilsmässa.

Gåvobrev
Genom gåvobrev kan egendom även bli enskild enligt ÄktB 7kap 2§. Det förutsätter att det står i gåvobrevet att tillgången ska vara enskild egendom. Det är viktigt att specifikt skriva orden enskild egendom för att det ska vara enskilt.

Rekommendationer och telefontid
Jag rekommenderar att du letar upp alla gåvobrev och testamenten på de tillgångar du har ärvt. Det är viktigt att titta igenom dessa dokument för att hitta orden "enskild egendom". På detta vis kan du slippa att dela på egendomen. Du har valt alternativet att ha telefonrådgivning med mig. Jag kommer därför att ringa dig imorgon, torsdagen den 21 november, klockan 15:00. Kan du inte denna tid så är du välkommen att mejla mig på Binh.Tran@Lawline.se så kan vi boka en annan tid som passar dig bättre.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare