Vi ska flytta in i min bostadsrätt, kan jag tvinga min sambo att betala halva ränteavgiften och amorteringen?

När jag och min kille träffades köpte jag en lägenhet för mina pengar där jag bodde nästan ett helt år medans han bodde i andrahans hyreslägenhet. Sen flyttade jag in hos honom i hans andrahands läge het och bodde där ett år och hyrde ut min lägenhet i andrahand. Nu har vi blivit uppsagda och måste flytta in i min lägenhet. Och då påstår han sig endast behöva betala halva "hyran till styrelsen" för om han skall betala 50 % anser han att han skall ha en del i min lägenhet som betalar både rönta och amortering. Hur delar Man upp betalningen när man flyttar i i minlägenhet som jag köpt med mina pengar?

Om han endast betalar halva "hyran" kommer han betala 1500 och jag 8500. Hoppas på svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall är bostadsrätten inte samboegendom eftersom ni inte köpt den för gemensamt bruk (5 § sambolagen). Vilken uppdelning ni kommer överens om är helt upp till er. Skulle han betala halva ränteavgiften och amorteringen medför inte det att han får rätt till halva bostadsrätten. Däremot kan han få köpa in sig till – exempelvis – marknadsvärdet. Du kan dock inte tvinga honom att betala hälften av allt.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare