FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/11/2018

Vi har köpt gemensam båt, ska värdet på båten hamna under mina tillgångar och delas på två eller delas och skrivas på båda två som en tillgång?

Hej har skilt mig efter 26 år vi ligger nu i bodelning. Vi har inget Äkteskapsförord.

Fråga : vi köpte en båt 2013 för gemensamma pengar jag står på kvittot , ska värdet på båten hamna under mina tillgångar endast och sen delas på 2?

Eller ska värdet delas och skrivas på båda två som en tillgång ?

Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder till lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar över hur båten rent formellt ska skrivas upp mellan er under bodelningen. Regler om bodelning och skilsmässa finns i Äktenskapsbalken (=ÄktB).

Vad delas på i en bodelning?

Till att börja med vill jag förtydliga att utgångspunkten i ett äktenskap är att all egendom är gemensam, förutom vad som är enskild egendom (ÄktB 7 kap. 1 §). Detta är viktigt att skilja på, då den gemensamma egendomen är vad som delas upp mellan er vid en bodelning (ÄktB 10 kap. 1 § och 11 kap. 3 §). I detta fall är inte båten enskild egendom, eftersom ett vanligt köp av båten inte faller in under det. Enskild egendom består enbart utav de punkter som räknas upp här (ÄktB 7 kap. 2 §). Detta betyder att båtens värde oavsett kommer att delas lika mellan er.

Ska båten skrivas enbart under dina tillgångar eller delas upp och skrivas som tillgång under er båda?

Jag skulle säga att värdet på båten ska delas lika mellan er, och att båten därmed formellt skrivs som en tillgång under er båda. Här följer förklaringen på det:

För att den ska skrivas som en tillgång under er båda, krävs att den ägs av er gemensamt. För att båten ska anses ägas utav er båda krävs vanligtvis att båda två uppträtt som köpare. I ert fall var det du som uppträdde som köpare, men ni båda betalde gemensamt för den. Därför äger ni den gemensamt under förutsättningen att ni köpt båten för gemensam användning och att ni båda uppfattat detta. Utifrån detta skulle jag säga att båten tillhör er hälften var. Formellt ska alltså värdet delas och båten skrivas som en tillgång hos er båda. Men eftersom båten i varje fall är gemensamt giftorättsgods så kommer värdet i slutändan att delas mellan er oavsett var den står som tillgång.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med Vänlig Hälsning,

Felicia OlssonRådgivare