​Vi har gemensam vårdnad men jag får inte träffa mina barn. Vad kan jag göra?

Jag fick ett samtal från socialtjänsten där de uppger att dom fått anteckningar som antydde otrygg hemmiljö, men inget mer än så trots lång tid har gått och inte fått höra något mer. Förutom att dom inte såg någon större oro i detta,

Min ex har valt att behålla barnen under utredningen, trots avtal om boende umgänge och vårdnad, delad vårdnad, varannan v boende. Exet har uteslutit mig helt, och vägrar svara när jag skriver.

Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att dina barns föräldrar inte samarbetar eller låter era barn träffa och bo med dig trots att ni har gemensam vårdnad och avtal om umgänge och boende, och du undrar vad du kan göra åt saken.

Principen om barnets bästa är avgörande. Vid frågor som rör vårdnad, boende och umgänge ska principen om barnets bästa alltid vara den avgörande faktorn vid varje beslut. Vid en bedömning om vad som anses bäst för barnen ska man bl.a. se till risken för att barnen eller någon annan i familjen utsätts för övergrepp, att barnen olovligen förs bort, hålls kvar eller annars far illa. Särskild hänsyn ska dessutom tas till barnens behov av en nära och god kontakt med båda föräldrarna (6 kap 2 a § FB). Utgångspunkten är därför att barnen ska ha rätt till umgänge med den föräldern som de inte bor hos (6 kap 15 § FB).

Om du inte kan komma i kontakt med ditt ex och lösa situationer er emellan bör du vända dig till familjerätten. Varje kommun har en familjerätt föräldrar kan vända sig om det exempelvis är så att de har en tvist som de inte själva kan reda ut. Familjerätten kan oftast lämna viktig information och ge rådgivning i frågor gällande vårdnad, boende och umgänge. De brukar dessutom erbjuda samarbetssamtal (6 kap 15 a § tredje stycket FB).

Leder denna åtgärd inte till någon effekt kan du som sista åtgärd väcka talan om ensam vårdnad. Vid bedömningen av om vårdnaden ska vara gemensam eller anförtros åt en av föräldrarna ska rätten fästa avseende särskilt vid föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet (6 kap. 5 § 2 st. FB). Gemensam vårdnad bör förutsätta att föräldrarna har ett någorlunda konfliktfritt samarbete. Samarbetssvårigheter i den graden som det verkar föreligga mellan dig och ditt ex låter som att det är av det slaget att gemensam vårdnad inte kan anses vara det bästa för barnen.

Vid domstolens ställningstagande till vem av barnets föräldrar som ska tillerkännas vårdnaden ska domstolen beakta vem av föräldrarna som bäst kan antas tillgodose barnets grundläggande rättigheter. En av dessa grundläggande rättigheter är att barnet som huvudregel har rätt till kontakt med båda föräldrarna. En förälder kan anses olämplig som vårdnadshavare om denne saboterar kontakt mellan barnet och den andra föräldern. Enligt praxis ska man ta hänsyn till den så kallade umgängesprincipen, enligt principen ska den föräldern som bäst främjar en kontakt med den andra föräldern få vårdnaden. En annan princip man tar hänsyn till vid vårdnadsfrågor kallas kontinuitetsprincipen. Den tar sikte på att inte bryta barnet från barnets invanda miljö.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare