FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/06/2017

Verkan av nåd av regeringen

Hej,

Tusen tack för André Kalldal, som svarade på frågan om borttaget av mitt namn av belastningsregister. Jag har fått svar på min fråga. Min sista fråga är, kan jag ansöka om NÅD hos regeringen för att ta bort mitt namn från belastningsregister? Jag kan inte gifta mig, jag kan inte ha fast jobb och jag är orolig om min f.d fru får veta om domen, hon kommer att stoppa umgänget med barnen och ansöker om ensam vårdnad. Jag är väldigt rädd, jag hellre dö än att inte träffa mina barn. Tack än en gång för hjälpen.

Vänliga Hälsningar

Lawline svarar

Hej igen!

Att söka om nåd hos regeringen kräver att ditt ”straff” fortfarande pågår. Eftersom du, enligt din förra fråga, dömdes till villkorlig dom och böter så fortlöper ditt straff under hela prövotiden för den villkorliga domen, vilket är två år.

Enligt din förra fråga dömdes du under 2012, vilket gör att prövotiden som kommer med den villkorliga domen har passerat. Du kan alltså inte ansöka om nåd hos regeringen då den tiden gick ut under 2014.

Tyvärr finns det ingen möjlighet att ta bort sitt namn ur polisens belastningsregister innan tiden för den automatiska gallringen träder in.

Hoppas du fått svar på din fråga, även om det inte var svaret du hoppades på.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare