Verkan av muntligt avtal

Muntligt avtal?

Hej. Vi flyttade för två månader sen ut ur en hyresrätt. Vi hade tappat bort en av nycklarna till denna. Då kom vi tillsammans med hyresvärden överens om att vi skulle få 14 dagar på oss att hitta nyckeln. Annars skulle vi stå för kostnaden för kopiering av nyckeln. Dagarna gick, vi hittade den aldrig. Varpå hyresvärden i fråga ringde oss och krävde att vi istället skulle betala för byte av låscylindern då den nya hyresgästen ville det. Vi accepterade aldrig detta utan ställde mest frågor angående detta. Därefter fick vi ett sms där dom ville ha våran nya adress så att dom kunde fakturera oss. Nu fick vi hem en faktura på ca 3000:- för byte av cylindern? Trots att vi faktiskt kom överens om att vi bara skulle stå för kopiering av nyckeln. Får man verkligen bryta ett muntligt avtal på det sättet?

Lawline svarar

Hej

Nej, muntliga avtal har samma bärkraft som skriftliga avtal och skall hållas. Det är dock mycket svårare att bevisa innehållet i ett muntligt avtal eftersom ord står mot ord och man inte kan gå in och granska avtalet rent fysiskt.

Svaret är alltså: Nej det är inte ok att bryta ett muntligt avtal, men det är väldigt svårt att bevisa vad som egentligen var avtalat.

Victor SundhRådgivare