Vem tilldelas enskild egendom vid fördelning av arv då särkullbarn finns?

Hej! Min mamma har efterlämnat två fastigheter vid sin död. Ett hus hon ägde tillsammans med min pappa som också är avliden, samt ett hus som var hennes enskilda egendom enl. Äktenskapsförord med pappa. Jag har två halvsyskon, pappas barn i tidigare äktenskap. Att mina halvsyskon ärver en del av det gemensamt ägda huset är klart. Men hur är det med mammas hus som är hennes enskilda egendom?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du bara vill veta vad som händer med din mammas hus som är enskild egendom när hon har avlidit.

Huset är enskild egendom genom äktenskapsförord (7 kap 2 § ÄktB). Att egendom är enskild innebär att den inte ska ingå vid bodelningen som ska ske när en make dör (10 kap 1 § ÄktB och 7 kap 1 § ÄktB).

Nu vet inte jag vem som dog först av din mamma eller pappa men huset ska inte ha ingått vid bodelning som skedde när din pappa/mamma dog (10 kap 1 § ÄktB och 7 kap 1 § ÄktB). Din pappa kommer inte att få huset eller ekonomiskt värde av huset inräknat i sin del av giftorättsgodset (den egendom som ska delas lika av makar). Därför kommer huset inte att ha räknats in i hans kvarlåtenskap. I och med det kommer hans barn inte heller att få ut något av huset.

Hela huset ska bara ingå i din mammas kvarlåtenskap, den egendom som ska fördelas till hennes arvingar när hon avlidit.

Du kommer därför ärva hela huset eller värdet av huset själv eftersom du är bröstarvinge till din mamma och din pappa är avliden. (2 kap 1 § ÄB). Huset kommer att tillfalla bara dig. Dina halvsyskon kommer inte att ärva något av huset som är din mammas enskilda egendom.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Sofia WedinRådgivare