Vem tar över lägenheten?

Hej! Jag och min sambo har köpt en lägenhet tillsammans och vi har bott här ett tag. Min fråga är då om vi nu vill göra slut, hur funkar det med lägenheten? Vem tar över den och hur ska man göra? Antar att man går till banken och pratar med dom, men vill veta lite mer innan man gör det.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambor och separation finns reglerat i Sambolagen (SL) som du finner här.

Sambors egendom
Eftersom ni tillsammans införskaffade lägenheten för gemensam användning är den att ses som samboegendom enligt SL 3 §. Här utgår jag från att varken undantagen till denna bestämmelse (SL 4 § om gåva, testamente etc. och SL 9 § om samboavtal) är tillämpliga.

Vem tar över lägenheten vid en eventuell separation?
Då ni har köpt lägenheten utgår jag från att det rör sig om en bostadsrätt. Om ni mot all förmodan skulle göra slut så kommer ert samboförhållande att upphöra och en bodelning ska äga rum på begäran av någon av er, SL 8 §.

I en bodelning kommer er samboegendom fördelas mellan er på lotter, SL 16 § st. 1. Den av er som bäst behöver lägenheten har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott, SL 16 § st. 2. I de fall ni båda anses ha rätt till lägenheten kan en utav er ha kvar den, men istället betala motsvarande belopp i pengar till den andra sambon, SL 17 §. Här kan ni vända er till er bank för närmare rådgivning eller till en familjerättsjurist.

Om ni inte kommer överens om vem som ska bo kvar i lägenheten till dess att bodelningen har ägt rum kan en utav er ansöka om att domstolen ska avgöra frågan, SL 28 § st. 1. Har någon av er berättigats att bo kvar i bostaden, är den andra sambon skyldig att genast flytta därifrån, SL 29 § st. 2.

Råd
En god idé är att du och din sambo upprättar ett samboavtal där ni reglerar vem som ska tilldelas lägenheten vid en eventuell bodelning eller att lägenheten inte ska utgöra samboegendom, SL 9 §. Behöver ni hjälp att upprätta sådant avtal går det bra att boka tid hos en av våra jurister på Lawlines Juristbyrå, klicka här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Emma FurwedRådgivare