Vem står för utredning av mögelskada i bostadsrätt?

Vi misstänker att vi har en vatten/mögelskada i vår lägenhet. Vem är det som ska stå för den initiala utredningen, bostadsrättsföreningen eller vi som privat bostadsrättsinnehavare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I frågan framgår att ni redan tillträtt lägenheten vilket är viktigt för den fortsatta bedömningen.

Vem ska stå för den initiala utredningen?
Om det inte står något i era stadgar är det först och främst ni (bostadsrättsinnehavarna) som ska stå för den initiala utredningen i detta fall, eftersom det tillhör det inre underhållet. Bostadsrättsföreningen ska stå för reparationer av lägenhetens ledningar för:

*avlopp,
*värme,
*gas,
*elektricitet eller
*vatten.

Om det visar sig att skadan beror på någon av de ovan nämnda punkterna är det bostadsrättsföreningen som ska stå för kostnaderna i enlighet med bostadsrättslagens 7 kapitel 4 & 12 §§.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Lämna gärna ett omdöme för min fortsatta utveckling.

Alicia AbreuRådgivare