FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll14/06/2018

Vem står för kostnaden för barnen när växelvis boende inte följs?

Hej! Jag har 2 barn, 11 år och 4 år. Bor Ej med deras pappa och vi har barnen varannan vecka. Det jag undrar över är: om det är pappavecka och han ej har barnen, (dom blir kvar hos mig (mamma) en vecka till) vem ska stå för kostnaden för barnen då? Pappan för att det egentligen är han vecka? Eller jag för att dom är hos mig?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Föräldrabalken (FB) reglerar frågor om underhållsbidrag till barn och är tillämplig lag.

Hur fungerar underhållsbidrag?

Föräldrar är underhållsskyldiga mot sina barn tills dess att de fyller 18 år eller tills dess att barnet avslutat grundskolan eller gymnasiet, dock längst till och med att barnet fyller 21 år. Underhållsskyldigheten innebär att föräldrarna ska svara för kostnader för barnets underhåll enligt vad som är skäligt i förhållande till deras ekonomiska förhållanden (7 kap. 1 § FB).

Föräldrars underhållsskyldighet anses normalt fullgöras om barnet bor hos föräldern. Vid växelvis boende där barnen tillbringar lika mycket tid hos båda föräldrarna anses som huvudregel båda föräldrarna uppfylla sin underhållsskyldighet genom att barnen bor med föräldern (7 kap. 2 § FB).

Vem står för kostnaden när det växelvisa boendet inte följs?

Om det växelvisa boendet inte följs kan det leda till att barnen inte heller anses bo växelvis hos båda föräldrarna, utan att de stadigvarande bor hos dig. Förälder som inte varaktigt bor med barnen kan bli underhållsskyldig (7 kap. 2 § FB).

Underhållsbidrag är i första hand något föräldrarna själv kan avtala om (7 kap. 2 § andra stycket FB). På så sätt kan ni som föräldrar avtala om att förälder som inte följer det växelvisa boendet ska betala en skälig summa för det uteblivna tillfället.

Båda föräldrarna ska bidra till barnens underhåll efter sin förmåga, och därför ska inte du stå för alla kostnader om det växelvisa boendet inte följs.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare