FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt12/11/2022

Vem ska stå för kostnaden för umgängesresor?

Hej! Jag och ex har varit skilda i ett par år. Vi har två tonårspojkar tillsammans, 14 och 16 år. Nu har jag träffat en ny partner, fått nytt arbete i den stad som hen bor i och flyttat dit. Det är cirka 50 mil mellan våra boenden. Vi har fyllt i försäkringskassans underlag och kommit fram till att jag betalar cirka 6000 kr/mån i underhållsbidrag. Måste jag betala hela kostnaden för umgängesresorna? Det ena barnet har en mopedbil. Vem ska stå för kostnaderna för den? Service, reparationer och försäkring?

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

De frågor jag tolkar det som att du vill ha svar på är:

  • Vem ska stå för kostnaden för umgängesresorna?
  • Vem ska stå för kostnaden för barnets mopedbil?

Frågor vad gäller umgänge regleras i 6 kap föräldrabalken (FB), och underhållsbidrag regleras i 7 kap FB

Vem ska stå för kostnaden för umgängesresorna?

Generellt om umgänge

Barnet har rätt till umgänge med den förälder som den inte bor med, vilket båda föräldrarna har ett gemensamt ansvar för, 6 kap 15 § FB. Vad gäller umgänget så är det inte förälderns rätt att träffa barnet som beaktas, utan barnets rätt att träffa sin förälder.

Vid beslut om umgänge ska alltid barnets bästa vara avgörande, där det särskilt ska beaktas barnets behov av en nära och god kontakt med barnets båda föräldrar, 6 kap 2 a § FB

Vem ska stå för resekostnaderna?

Det huvudsakliga ansvaret för att bekosta resorna ligger på umgängesföräldern. Vad boföräldern har för ansvar för kostnaderna för att barnet ska kunna umgås med den andra föräldern regleras i 6 kap 15 b § FB. I bestämmelsen stadgas att boföräldern ska ta del i kostnaderna efter vad som är skälig med hänsyn till båda föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter. Om ditt ex saknar förmåga att betala för resorna är denne alltså inte skyldig att göra det. En omständighet som beaktas vid bedömningen är om en förälder utan någon godtagbar anledning flyttar långt bort, vilket kan medföra att den föräldern som flyttar får stå för en större del. Ett godtagbart skäl är flytta långt bort kan vara om man är arbetslös och får ett jobb på en ny ort. Vidare är fallet så att det är endast när avståndet är över 10 mil, vilket är uppfyllt i ert fall, som boföräldern kan bli skyldig att ta del av resekostnaderna, SOU 1995:26 s. 522. Hänsyn ska även tas till antalet umgängesresor.

Vad gäller er situation så är det svårt att ge ett klart svar då jag inte vet hur varken din eller ditt ex ekonomi ser ut. Det jag kan säga är att det är du som ska stå för det primära ansvaret för kostnaderna, och boföräldern ska hjälpa till om det är rimligt sett till båda föräldrarnas ekonomiska situation. Att du har flyttat så pass långt bort kan också göra att du måste stå för en större del. För att bestämma hur mycket boföräldern ska hjälpa till med kan ni kontakta kommunen för att få hjälp genom samarbetssamtal, 6 kap 18 § FB och 5 kap 3 § SoL. Då kan ni få hjälp med en sakkunnig att få råd och tips i er situation, samt hjälp med att teckna avtal för hur mycket ni ska betala.

Vem ska stå för kostnaden för barnets mopedbil?

Vad gäller underhållet så ska föräldrarna tillsammans ansvara för underhåll åt barnen efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov samt era samlade ekonomiska förmåga som föräldrar, 7 kap 1 § FB. Underhållet ska täcka barnets grundläggande behov, men det kan finnas en rätt att göra anspråk på en högre standard om det är motiverat av föräldrarnas ekonomiska behov.

För att säga om du behöver stå för kostnaderna för mopedbilen eller inte ska det alltså tas hänsyn till dels ditt barns ekonomiska förmåga, samt din och ditt ex ekonomiska förmåga. Utgångspunkten är att underhållsskyldigheten endast avser barnets grundläggande behov, och där bör inte mopedbilen innefattas. Detta kan dock bero på din och den andre förälderns ekonomiska förmåga. Huvudsakligen skulle jag inte säga att du behöver stå för mopedbilen, men allting beror som sagt på din sons, ditt ex och din ekonomiska förmåga.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare