FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt02/12/2023

Vem ska man kontakta om man blivit utsatt för brott av någon som bor utanför Sverige?

Hej! Om man han utsatts för ett sexualbrott av någon som bor utanför Sverige, ska man polisanmäla till svenska polisen eller till polisen i landet som personen befinner sig i?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Brottsbalken (BrB) vilket jag kommer använda mig av.

Jag tolkar det som att du undrar om huruvida du bör vända dig till den svenska polisen eller till polisen i det land där gärningsmannen befinner sig. För att den svenska polisen ska kunna hjälpa dig driva ärendet i Sverige behöver brottet ha begåtts i Sverige, vilket alltså har skett om du blev utsatt för brott här, 2 kap 1 § BrB. Har så skett, ska gärningsmannen dömas i svensk domstol efter svensk lag. Om du blivit utsatt för brottet i ett annat land så är det antagligen det landets lagar och regler som gäller vilket innebär att du då behöver kontakta det landets polis.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare