Vem ska man anmäla vid ett bedrägeribrott?

Hej, jag har skrivit in mig hos en körskola och blev lurad utav en lärare där om att jag kan swisha honom pengar för körlektioner.

Nästa dag så säger dem i skolan att jag inte har betalat för mina lektioner. Talade om för dem att jag betalade läraren len dem säger nej du ska betala till oss.

Vem ska jag anmäla skolan eller läraren?

Lawline svarar

Hej, tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Svar

Om du vill anmäla någon för det som hänt, så är det troligen körläraren som du ska anmäla. Om det inte går att bevisa att även körskolan har vetat om och hjälpt din körlärare att lura dig så har körskolan inte gjort något fel.

Bedrägeri

Att lura någon på pengar som det verkar som att din körlärare verkar ha gjort är kriminaliserat i brottsbalken. Brottet din körlärare kan ha begått är bedrägeri, (9 kap. 1 § Brottsbalken). Ett bedrägeri innebär att någon genom vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde. Beroende på hur mycket pengar som du swishat till din körlärare kan bedrägeriet klassificerades som ringa bedrägeri eller bedrägeri av normalgraden.

I ditt fall skulle bedrägeriet utgöras av att körskolläraren utlovat att du skulle få körlektioner av honom och körskolan mot betalning, men på grund av körskollärarens agerande kommer du inte få dina utlovade körlektioner, även fast du betalat för dem. Om du kan bevisa att du gjort betalningarna och dessa kan kopplas till körskolläraren så borde du ha en god chans att kunna få tillbaka dina pengar.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp med din fråga kan du även vända dig till info@lawline.se

Mvh,

Hampus LagerquistRådgivare