Vem ska godkänna testamente?

Vilka arvingar ska godkänna ett testamente? En person har både syskon och efterlevande maka kvar i livet vid sin död, och denne har testamenterat allt till en annan. Syskonen ärver ju i vilket fall inget eftersom de inte ingår i första arvsklassen, men måste de ändå godkänna testamentet eller räcker det att frun gör det?

Lawline svarar

Hej!

För att arvet ska kunna fördelas enligt ett testamente måste det vinna laga kraft. Det gör det antingen genom att delges arvingarna och ingen klandrar det inom 6 månader, eller genom att arvingarna godkänner testamentet, 14:4 ärvabalken (ÄB). Både legala arvingar och legala efterarvingar ingår i kretsen av de som ska delgivas/godkänna testamentet.

I ert fall är efterlevande maka legal arvinge, varför hon måste delgivas/godkänna testamentet. Syskonen är legala efterarvingar (se 3:2 ÄB), varför även de ska delges/godkänna testamentet. Detta för att de enligt lag skulle haft rätt till efterarv när efterlevande maka gått bort, och denna rätt försvinner genom testamentet.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare