FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/05/2018

Vem ska bevisa att något är enskild egendom och får man sälja egendom innan bodelning?

En god vän är mitt uppe i en bodelning. Motpartens ombud säger att de inte måste visa upp ett gåvobrev som gäller ett skogsskifte utan det är min vän som måste bevisa att ett sådant gåvobrev "Inte finns"??

Det verkar helsnurrigt...det är väl så att alla dokument gällande ev. enskild egendom måste visas upp som bevis? Motparten säger att: "det skall minsann finnas ett papper i nåt bankfack..."

Och, innan det finns ett avtal eller tingsrättsdom så får väl ingen av parterna tillskansa sig/sälja gemensam egendom?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer nedan att besvara dina två frågor i den ordning du ställt dem. Slutligen finner du ett sammanfattande svar och råd (3). Den lag som huvudsakligen aktualiseras är äktenskapsbalken, nedan förkortat ÄktB.

_______________

1. Det är väl så att alla dokument gällande ev. enskild egendom måste visas upp som bevis

Något förenklat ingår all egendom som är giftorättsgods, det vill säga allt som inte är enskild egendom, i en bodelning (10 kap 1 §, 7 kap 1-2 § ÄktB). Precis som du skriver så är det den personen som påstår att egendom är enskild som också ska kunna bevisa detta. Om frågan är tvistig, det vill säga att de före detta makarna inte är överens om vad som är enskild egendom och inte, är det alltså felaktigt av ombudet att hävda att någon bevisning inte behövs.

___

2. Innan det finns ett avtal eller tingsrättsdom så får väl ingen av parterna tillskansa sig/sälja gemensam egendom?

Svaret på denna fråga är beroende av hur äganderättsförhållandena ser ut och vilken egendom det rör. Äganderätten påverkas nämligen inte av huruvida egendom ska ingå i bodelningen eller inte.

Innebörden av detta är alltså i princip att var part får göra vad hen vill med den egendom som hen äger självständigt oberoende av om denna är giftorättsgods och därmed ska ingå i bodelningen (jfr 1 kap 3 § ÄktB). Undantag finns för gemensam bostad bohag. Om sådan egendom säljs ska dock en så kallad redovisningsfordran tas upp i bodelningen, vilket innebär att bodelningen rent värdemässigt kommer att genomföras som om försäljning inte skett (9 kap 3 § ÄktB).

Om egendomen istället är samägd gäller enligt 2 § samäganderättslagen att försäljning som utgångspunkt kräver båda parters samtycke. Även detta gäller oberoende av om egendomen är enskild eller giftorättsgods.

Fördelning av egendom i bodelning

När det kommer till fördelningen av det giftorättsgods som ingår i bodelningen görs detta av naturliga skäl först efter att makarnas andelar räknats ut (det vill säga hur mycket värde respektive make har rätt till) (11 kap 7 § ÄktB). Innan denna fördelning är gjort sker ingen förändring av äganderätten och en makarna kan därför exempelvis inte hävda ensam äganderätt till något som tidigare varit samägt. Detta kan i så fall utgöra brott, så kallat egenmäktigt förfarande (8 kap 8 § brottsbalken). När bodelning sker ska en skriftlig handling upprättas över detta. Denna ska skrivas under av båda parter och sedan registreras hos Skatteverket. (9 kap 5 §, 13 kap 6 § ÄktB)

___

3. Sammanfattande svar och råd

Som framgått ovan ligger bevisbördan för att egendom är enskild på den som påstår detta. När det gäller din andra fråga blir svaret beroende på om du med gemensam egendom menar egendom som är giftorättsgods, egendom som faktiskt ägs gemensamt eller egendom som utgör gemensam bostad eller bohag.

Det är i första hand makarna själva som genomför bodelningen. Kommer de inte överens finns möjlighet att använda sig av en bodelningsförättare. Angående ombudet som enligt min bedömning inte agerar korrekt bör ni påtala detta för att se till att bodelningen blir korrekt gjord. Vill ni ha ytterligare hjälp och rådgivning kan ni vända er till vår juristbyrå.

Slutligen kan påpekas att det inte finns något hinder mot att makarna kommer överens om viss fördelning och ingår avtal om detta under bodelningen.

_______________

Hoppas du fått svar på dina frågor! Om något känns oklart är du varmt välkommen att återkomma.

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare