Vem ska betala skulden när båda använt pengarna?

Hej! Vi ska skilja oss och jag har skulder hos kronofogden sen jag hade firman (enskild firma)

Hon har ju också levt på dom pengarna, så jag undrar om jag ensam ska betala skulden?

Har varit gifta i 14 år.

Mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att firman var din egna, och att din fru inte var delaktig i denna. Detta innebär isåfall att det är du ensam som står för skulden, och att hon har använt pengarna spelar ingen roll. Du ska således ensam betala skulden.

Däremot kan du vid bodelningen er emellan räkna bort dina skulder innan er egendom läggs ihop och delas lika mellan er, ÄktB 11:2. På detta sätt delas enbart de eventuella pengar som överstiger din skuld. Skulle din skuld vara större än din egendom så kommer du få behålla all din egendom, och din fru får i ett sånt fall ingenting från din egendomsmassa.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare