FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll05/03/2018

Vem ska betala för sonens gymnasieutbildning på annan ort?

Min son har valt att börja gymnasiet riksintag vilket innebär elevboende och hemresor. Sonens pappa vägrar att vara med och betala för de extra kostnader som detta medför, är det att prioritera sitt barn. Har int en 16 åring själv rätt att välja utbildning och intaget finns bara på ett ställe i Sverige. Är jag som förälder boende då tvungen att stå för alla kostnader som detta medför. Pappan har betydligt högre inkomst än vad jag har.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga!

Beroende på vilket gymnasium som din son har sökt kan det vara så att er hemkommun eller csn kan betala en del av kostnaden genom inackorderingstillägg. Jag råder dig att kontakta din hemkommun eller CSN och ställa frågor om detta. En 16-åring är fri att söka vilken gymnasieutbildning som helst men huruvida kommunen eller CSN är villiga att betala för utbildningen beror på vilken skola det är och om utbildningen finns tillgänglig närmare er hemort.

Ska pappan betala?

I lagen står att de föräldrar som har vårdnaden om ett barn ska se till att barnet får tillfredsställande försörjning och utbildning (Föräldrabalk 6:2 2 st). Vad som är tillfredsställande försörjning och utbildning är inte föreskrivit mer exakt i lag, utan hänsyn tas till det enskilda barnets behov. Föräldrar är gemensamt skyldiga att var och en efter förmåga se till att barnets ekonomiska behov tillgodoses (7:1 Föräldrabalk), hur mycket varje förälder ska betala beror på både barnets behov och förälderns betalningsförmåga. Du kan i domstol kräva att pappan ska hjälpa till att betala kostnaderna för er sons skolgång, och domstolen gör då en bedömning av hur mycket det är skäligt att pappan ska betala. Om det är så att er son bara bor hos dig kan du kräva att pappan ska fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag (Föräldrabalk 7:2).

Tack för att du kontaktade lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på lawline, 08-533 300 04

Vi besvarar samtal måndag till fredag 10:00-16:00

Ebba EkstrandRådgivare