Vem kan klandra ett testamente?

Jag är en gudson. Ingen arvingesrätt. 1993 när jag var 6 år skrivs ett testamente att jag ärver 1/8 del. 2005 skrev min gudmor mig ett testamente där jag ärver 75%. 2013 fick hon demens. Finns läkarintyg. 2018 maj genomgår hon operation. 2018 juli skrivs ett testamente som nu är avliden testamenterar allt till sin sambo. Vad säger ni? Vad kan man göra för att få rättvisa?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är ärvdabalken (ÄB). Emellertid kommer den här utredningen (tyvärr) att bli ganska så kort då min uppfattning är att frågeställningen egentligen inte är särskilt svårbedömd.

I 14 kap. 5 § 1 st. ÄB sägs att vill en arvinge göra gällande att testamente är ogiltigt enligt 13 kap., ska han eller hon väcka klandertalan därom i domstol (i en tingsrätt som första instans) inom sex månader efter det han eller hon erhöll del av testamentet på det sätt som framgår av 4 §. Om arvingen försitter den här tiden går rätten att kunna föra en domstolstalan förlorad.

Ovanstående innebär att man (du) måste vara legal arvinge till testator för att kunna klandra ett testamente och få det ogiltigförklarat. Arvingar enligt den legala arvsordningen kan bl.a. vara barn, föräldrar, syskon, mor- och farföräldrar och den närmare regleringen av de s.k. arvsklasserna återfinns i 2 kap. ÄB.

Det ovan anförda betyder också att du sannolikt inte hade kunnat angripa testamentet även om du haft ställning som legal arvinge. Det kan i och för sig inte uteslutas att det senaste upprättade testamentet faktiskt var ogiltigt. Men tiden som har förflutit sedan dess utgör ett s.k. rättegångshinder. Och det hade inte heller kunnat avhjälpas eftersom tidsfristen är absolut.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Sammanfattningsvis lyder det korta svaret på din fråga att du, såvitt jag kan bedöma, dessvärre inte kan göra någonting eftersom du inte är legal arvinge till testator, dvs. din gudmor.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare