FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt15/09/2018

Vem kan förordnas som vårdnadshavare om mitt barnbarns föräldrar dör?

Hej!

Jag undrar vem som har rätt till vårdnaden om mitt barnbarns föräldrar dör?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i föräldrabalken (FB), och därför vi kika där för att finna svaret på din fråga. Det är särskilt sjätte kapitlet i föräldrabalken som blir relevant att titta i.

Det som sker när ett barns vårdnadshavare avlider, är att rätten (dvs domstolen) då måste utse två särskilt förordnade vårdnadshavare (FB 6 kap. 9 §). Kraven som ställs på de särskilt förordnade vårdnadshavarna är att de är lämpade att ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran (FB 6 kap. 10a §).

Det som föräldrarna själva kan göra är att de kan ange vem de skulle önska som särskilt förordnade vårdnadshavare (exempelvis i ett testamente), utifall att det värsta tänkbara skulle hända. Denna önskan respekteras så länge det inte är olämpligt att dessa personer förordnas som vårdnadshavare.

Om någon särskild vårdnadshavare inte har önskats, så ser rätten helt enkelt till barnets bästa när de själva bestämmer den särskilt förordnade vårdnadshavaren (FB 6 kap. 2a §). Då brukar rätten oftast titta på vem som har en nära och god relation med barnet. Ju äldre barnet ifråga är, desto mer hänsyn tas till dennes vilja i sådana fall. Om barnet exempelvis endast har en bra relation med sina far- eller morföräldrar och detta framkommer till rätten, så talar mycket för att dessa förordnas i det fall att föräldrarna avlider.

Så för att besvara din fråga, så förordnar rätten vid båda föräldrars död särskilda vårdnadshavare som kan ge barnet omvårdnad, trygghet och en god fostran. Det ses helt enkelt till barnets bästa. Om föräldrarna själva angivit någon som de önskar som särskilt förordnade vårdnadshavare, så tas hänsyn till detta om det inte är olämpligt. Dessutom är det bra att veta att ju äldre barnet är, desto mer hänsyn tas i sådana fall till dennes vilja.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare