FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt04/03/2022

Vem kan bevittna en framtidsfullmakt?

Hej. Vi skall skriva en framtidsfullmakt då våran Pappa har fått Altzeimers och vi vill göra det nu när det är möjligt. Och jag har bara en snabb fråga här. Som jag förstår det enligt lagtexten så får ex min fru eller en av mina syskons make/maka få vara vittnen då det inte är några begränsningar på fullmaktshavarens sida och det blir ju vi syskon som blir fullmaktshavare när det är underskriven. Pappa är ju fullmaktsgivaren och där går inte syskon, barn som vittnen. Tacksam för snabb återkoppling :)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! På din fråga är lag om framtidsfullmakter samt ärvdabalken tillämpliga.

Framtidsfullmakter ska vara skriftliga och två vittnen ska samtidigt närvara då fullmaktsgivaren skriver under fullmakten. Fullmaktshavaren får inte vara ett av vittnena (4§ tredje stycket lagen om framtidsfullmakter). Vid bevittning av underskrifter gäller även att den som är under femton år och den som lider av en psykisk störning inte får vara vittnen (4 § 3 st lagen om framtidsfullmakter samt 10 kap. 4 § första stycket ärvdabalken). När det gäller framtidsfullmakter kan som du nämner inte heller nära släktingar vara vittnen till underskrifter.

Fullmaktsgivarens make, sambo eller den som står i rakt upp- eller nedstigande släktskap får inte vara vittne (10 kap. 4 § 2 stycket lagen om framtidsfullmakter). Släktskap i rakt upp- eller nedstigande led innebär barn och förälder. Fullmaktsgivarens syskon, styvbarn och styv- eller svärföräldrar får inte heller vara vittnen. Så långt sträcker sig förbudet och det finns alltså ingen bestämmelse som säger att svågrar och svägerskor inte får vara vittnen. Det rekommenderas dock inte att någon som tillhör släkten agerar vittnen då de kan få vinning av framtidsfullmakten. Det bästa är alltså att finna vittnen som inte har någon nära koppling till släkten.

Vid ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig på nytt.

Vänligen,

Hanna HaavistoRådgivare