Vem har rött till hunden?

Hej,

Jag och mitt ex köpte en hund som jag betalade för och det är jag står på köpeavtalet. Hunden är dock registrerad på mitt ex på Jordbruksverket. Det är jag som har stått för alla utgifter för hunden så som försäkring och foder mm. och till majoriteten tagit hand om. Nu har han tagit hunden och säger att jag måste gå upp i rätten om jag vill ha tillbaka den. Min fråga är vem som enligt lag äger hunden? och vad jag ka vidta för åtgärder att få tillbaka hunden?

Mvh Ida

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hund är rättsligt att se som en sak och samma regler som gäller för t ex båtar och bilar gäller för hundar. Eftersom du köpte hunden är det du som äger den. Eftersom en hund inte är bohag så ingår den inte i en eventuell bodelning när ett samboförhållande upphör och han kan därför inte ha övertagit den genom en bodelning. Således är det du som är rättslig ägare till hunden.

Det är tråkigt att ditt ex har valt att ta hunden och hotar med att du måste gå upp i rätten för att få tillbaka hunden. Ett första steg du kan vidta för att få tillbaka hunden är att ansöka om vanlig handräckning med verkställighet hos kronofogden. De prövar inte om ditt krav på att få tillbaka hunden är riktigt utan ditt ex måste bestrida kravet om han tycker att det är fel. Om han inte bestrider kravet och inte lämnar över hunden till dig så kommer kronofogden ta hunden ifrån honom, vilket kallas att verkställa. Du kan läsa mer om vanlig handräckning samt ansöka om det på kronofogdens hemsida.

Om ditt ex väljer att bestrida kravet kan du välja att lämna in en stämningsansökan till domstol där du yrkar att domstolen ska förpliktiga ditt ex att utge hunden till dig. Om han väljer att svara på ditt yrkande kommer det förmodligen leda till en prövning om du har rätt till hunden eller inte. Att han står som registrerad ägare hos jordbruksverket kan utgöra ett problem i bevishänseende eftersom vem som står som ägare brukar tillmätas betydelse vid en domstolstvist. Din fördel är att du har ett köpekontrakt där du står som ägare.

Jag skulle råda dig att ansöka om vanlig handräckning med verkställighet hos kronofogden eftersom det kan göra honom osäker och leda till att han överlämnar hunden eller väljer att inte bestrida och att du därför får ett utslag som verkställs utan att det sker en rättslig prövning om vem som har rätt till hunden. Det är därför ett taktiskt första steg då du slipper problemet med bevisning.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare