Vem har rätt till lägenheten när jag och min sambo flyttar isär?

Hej!!

Nu är det så att jag och min sambo ska flytta isär. Jag flyttade in till henne juli 2012. Vi har inga gemensamma barn men jag har 2 barn sedan mitt förra förhållande med barnens mor. Min nuvarande sambo har bott här aedan 2010 och står ensam på kontraktet?

Har jag några rättigheter här? Att det jag som kan ta lgh och min sambo är tvungen att flytta? Stämmer det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om vad som händer när ett samboförhållande tar slut finns i Sambolagen. När du och din sambo flyttar isär upphör ert samboförhållande (2§ Sambolagen). Om någon av er begär det ska en bodelning ske mellan er, där er samboegendom fördelas mellan er (8§ Sambolagen). Efter att era skulder har dragits av från er samboegendom ska samboegendomen delas lika mellan dig och din sambo (14§ Sambolagen).

Den intressanta frågan här blir alltså om lägenheten ska anses vara samboegendom eller inte. Samboegendom är som huvudregel den gemensamma bostaden och bohaget, under förutsättning att det förvärvats för gemensamt bruk (3§ Sambolagen). Du skriver att din sambo har bott i lägenheten sedan 2010, alltså två år innan ni flyttade ihop. Eftersom lägenheten förvärvades två år innan ni blev sambos kommer den inte att anses vara förvärvad för gemensamt bruk och därför inte betraktas som samboegendom. På grund av att den inte är samboegendom ska den alltså inte delas lika mellan dig och din sambo i en bodelning.

Det finns en regel om att den sambon som behöver den gemensamma bostaden bäst kan få ta över den när samboförhållandet upphör, trots att den inte är samboegendom (22§ Sambolagen). För att få ta över lägenheten krävs att man framställer ett sådant krav inom ett år från att samboförhållandet upphör och att man kan ersätta sambon för lägenhetens värde. Utöver detta krävs för det första också att lägenheten måste innehas med bostadsrätt eller hyresrätt. För det andra måste du bevisa att du bäst behöver lägenheten och för det tredje måste ett sådant övertagande med hänsyn till omständigheterna i övrigt anses skäligt. Du skriver också att ni inte har några gemensamma barn och då krävs dessutom synnerliga skäl för att du ska få ta över bostaden. "Synnerliga skäl" ska dessutom tolkas restriktivt, vilket innebär att kraven för att du ska få ta över bostaden är väldigt högt ställda. Som exempel på vad som kan uppfylla kravet på synnerliga skäl är om den sambon som vill ta över bostaden är gravid med ett gemensamt barn.

Sammanfattningsvis gäller att lägenheten inte är samboegendom och alltså inte ska delas lika mellan er vid en eventuell bodelning. Du kan framställa ett krav på att du ska få lägenheten ändå på grund av att du behöver den bäst, men var beredd på att det kan vara väldigt svårt för dig att uppfylla kriterierna som krävs, eftersom du och din sambo inte har gemensamma barn.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare