FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/12/2018

Vem har rätt till gemensam bostad vid bodelning?

Hej, den 21 nov-18 började det uppdagas att min man sedan 19 år spelat bort mycket pengar utan min kännedom. Inkassokrav började komma varje dag, mannen hade även tagit med nästan all post till sitt jobb utan att visa mig under de senaste 6 månaderna. Situationen blev helt ohållbar och jag bad honom flytta till sin morbror under en tid. Min man ville inte tala om hur stora skulderna var men lät mig med hjälp av min dotter ha tillgång till hans bank ID för att betala räkningar den 24 nov, samtidigt tog dottern ut kontouppgifter 3 år tillbaka i tiden. Det visade sig att mannen spelat upp stora summor, och samtidigt som han tagit lån i storleksordningen 800.000 så hade han även tagit ut 90.000 kronor från mitt konto genom att ta mitt bankonmatkortet utan lov. Han har haft min bankomatkod eftersom han ansvarat för att sköta ekonomin på ett rätt sätt. Jag har varit mycket sjuk de senaste 8 åren med svåra smärtor, sömnbrist och stark medicinering pg av smärtorna så jag har helt överlåtit ekonomin på min man och litat på honom till 100%, han har varit min bästa vän i 20 år. Nu har vi separerat och han fick en lägenhet genom Boplats eftersom jag sett till att han varit inskriven där i 8 år. Han fick för 8 år sedan kontrakt på våran nya bostad pg av sin höga lön, han tjänar 506.000 och jag 140.000/ år. Vår son 14 år vill bo hos mig, har jag rätt att ta över våran gemensamma lägenhet? Hur gör jag? Med bostadsbidrag och tillägg plus underhållsstöd plus pension klarar jag hyran mm.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid en bodelning ska den gemensamma bostaden gå till den som bäst behöver den såvida det inte vore oskäligt (11 kap. 8 § äktenskapsbalken). Enligt förarbeten utgör ensam vårdad om gemensamt barn eller om barnet endast ska bo hos den ena föräldern omständigheter som talar för att det är den föräldern som har stört behov av bostaden. Det är en helhetsbedömning som ska göras, så även andra omständigheter kan tala till din fördel, exempelvis att du skulle ha betydligt svårare att skaffa en ny bostad på grund av sämre ekonomiska förutsättning samt besvär av sjukdom.

Om du ska vara ensam boförälder åt barnet med beaktas av övriga omständigheter förfaller det sannolikt att du har rätt att ta över er gemensamma bostad.

Hoppas mitt svar har varit behjälpligt och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÖsterströmRådgivare