Vem har rätt till efterarv?

Min faster var gift o ärvde en gård efter maken som hon sålde dyrt. Frågan är nu, brodern till fasters man, har han rätt till arv efter min faster, brodern är utköp från gården tidigare i livet.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer vi att gå in och titta i ärvdabalken (ÄB).

De reglerna som blir aktuella i din fråga är reglerna om efterarv. Eftersom brodern till din fasters man tillhör din fasters mans andra arvsklass, (2 kap. 2 § ÄB), så har han vid din fasters död rätt till efterarv efter sin bror, (3 kap. 2 § ÄB). Efterarvet utgörs av en kvotdel av det som finns kvar efter din faster. Den kvotdelen är som huvudregel hälften, (3 kap. 2 § ÄB).

Din fasters mans bror har dock endast rätt till efterarv om din fasters man inte har några bröstarvingar (barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv) eller föräldrar i livet, eftersom de ärver före syskon, (2 kap. 1 § ÄB). Att din fasters mans bror är utköpt från gården sedan tidigare har ingen betydelse.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alma LövgrenRådgivare