FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/05/2018

Vem har rätt till bostaden vid samboförhållandets upphörande?

Jag och min sambo går nu isär och han står på kontraktet. Vi flyttade in tillsammans med mitt barn från tidigare förhållande och vi står nu utan bostad då han slängde ut oss. Har han rätt att göra så och behålla hyresrätten? Mitt barns skola ligger i området och pga barnets diagnoser gör det traumatiskt att bara byta skola och flytta. Har jag rätt att bo kvar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Beklagar att du hamnat i denna olyckliga situation. Det finns dock alternativ för dig att tillta. Om du och denna man tidigare varit sambos har du möjlighet att påkalla bodelningen av samboegendomen enligt 8 § sambolagen, detta kan göras både muntligen och skriftligen. Vad som utgör samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag enligt 3 § sambolagen. För att en lägenhet ska anses utgöra sambornas gemensamma bostad ska bostaden ha förvärvats för gemensam användning och att den har använts som gemensam bostad. Således innebär det att genom att ni skaffade lägenheten under tiden för förhållandet föreligger det en presumtion att den är införskaffad för gemensam användning och är samboegendom oavsett om du står på kontraktet eller inte. Omständigheten att han står på kontraktet har ingen större betydelse vid bodelningen om framgår att du är i störst behov av lägenheten. Begäran av bodelning har dock en tidsfrist på ett år från och med samboförhållandet upphörande vilket innebär att du förlorar rätten till bodelningen om tidsfristen har löpt ut.

När man gör lottläggningen vid denna typ av bodelning ska den sambo som bäst behöver bostaden har rätt att får den mot avräkning på sin lott eller om värdet är lågt görs ingen avräkning alls. En hyresrätt har juridiskt sett inget värde och således görs ingen avräkning av den. Om det finns barn i samboförhållandet och barnet kommer att bo med den ene sambon anses generellt denne sambo vara i störst behov av bostaden, vilket även gäller även när barnet inte är sambornas gemensamma under förutsättningen om barnet har bott med samborna. Detta talar således för att du ska ha rätt till att överta bostaden.

Slutsats

Om du begär en bodelning av samboegendomen finns det en möjlighet för dig att överta hyresrätten fast din sambo står på kontraktet. Det innebär att din sambo inte har rätt att "slänga ut" dig. Detta eftersom det verkar utifrån din beskrivning att det är du som är i störst behov av bostaden i och med att du har barn och barnet har en anknytning till området lägenheten befinner sig i. Hyresvärden har heller inte rätt att motsätta sig att du ska stå på kontraktet enligt 12 kap. 33 § 4 st. jordabalken. Om man inte kommer överens om bodelningen får man ansöka hos tingsrätten om en bodelningsförrättare. Denna fungerar främst som en medlare men om ni inte kommer överens kan denne fatta ett tvingande beslut.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare