Vem har rätt att säga upp ett hyresavtal?

Hej!

Min man och jag separerade den 2 maj, och ligger i skilsmässa. Jag bor kvar med barnen (15 och nyligen 18 år) i huset som hyrs av fd svärmor. Min fd man har inte betalt något underhåll för barnen, fast jag tjatat. Han säger att han inte har råd, och att det kostar att starta nytt liv. Jag har sagt att han kunde ta fler saker härifrån. Men det har han inte gjort.

Nu har jag skickat in ansökan om underhållsstöd till Försäkringskassan.

När min fd man fick reda på det, sa han att jag ska söka nytt boende, och att han vill bo här istället med barnen.

Till saken hör att 15-åringen är gravt funktionshindrad och har assistans. Jag jobbar heltid som assistent till henne, och har även en annan anställd på 75%. Min fd man har annat jobb på heltid.

Hemmet där vi bor är anpassat, och inte lätt att hitta hyresrätt med stort badrum etc.

Kan han "slänga" ut mig? Huset tillhör ju hans familj.

Till saken hör också att fd svärmor är 89 år, och blivit senil.

Med vänlig hälsning,

Camilla

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Under förutsättning att det är din svärmor som är hyresvärd så är det hon som måste säga upp hyresavtalet för att du ska tvingas att flytta. Din fd. man har således inte den behörigheten. Om din svärmor hyr ut en lägenhet som hon själv äger så innebär det att hon hyr ut den i andra hand. För att du ska ha besittningsskydd till lägenheten, dvs möjlighet till förlängt hyreskontrakt, så måste du ha bott där i mer än två år (12:46 JB).

Min rekommendation är att ni kontaktar socialsekreteraren i er kommun. De kan hjälpa er med att att fastställa var er femtonåring behöver bo. De kan däremot inte kräva av din fd. svärmor att hon ska förlänga hyreskontraktet men de kan förhoppningsvis övertyga henne om att det är bäst för barnet att du bor kvar där med honom.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Varma hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare