Vem har rätt att få samboegendom (lägenhet) på sin lott i en bodelning?

Hej!

Jag och min flickvän har valt att gå skiljda vägar och har praktiska problem gällande vår lägenhet. Vi flyttade till denna lägenhet från tidigare gemensam studentlägenhet (varför lägenheten som jag förstått är att betrakta som en samboegendom). Vi båda vill nu behålla lägenheten och har tills vidare bestämt oss för att bo varannan vecka i lägenheten.

Jag använde min kötid på 8 år för att få lägenheten (feb 2017) och endast jag står på kontraktet.

Vad av följade kan tas i beaktning vid en juridisk bestämmelse (bodelning med hjälp av bodelningsförrättare)?

*Jag har ingen möjlighet att få en ny hyresrätt då jag använde den för att få nuvarande lägenhet, medan min flickvän har 6 års kötid.

*Hon kan bo hos föräldrar med eget sovrum i samma område som vi bor men jag har ingen stans att ta vägen.

*Hennes föräldrar har varit med och hjälpt med renovering av bostad (slipat golv, målat om etc).

*Att jag, men inte min ex-flickvän har en heltidstjänst och därmed har jag lättare att få ett bolån till en bostadsrätt (vår ekonomi är i stort sätt väldigt 'jämn' i övrigt).

Väger något argument tyngre än annat i denna situation? Är några helt irrelevanta? Vem tror ni har en fördel, rent juridiskt, att få lägenheten enligt ovan givna information?

Jag undrar också vad man i regel kan vänta sig för kostnad för att få hjälp av bodelningsförrättare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du nämner skulle lägenheten utgöra samboegendom i en bodelning mellan er. Samboegendom ska delas lika mellan samborna om det inte finns något samboavtal som säger något annat. Detta innebär att ni har rätt till hälften av lägenheten var, åtminstone hälften av dess värde. Frågan som är besvärlig i ert fall är vem som har rätt att få lägenheten på "sin lott", det vill säga vem som ska få fortsätta äga den. Den som får lägenheten på sin lott måste kunna köpa ut den andre sambon, det krävs alltså att man betalar motsvarande summa (hälften av värdet) till den andre så att båda fortfarande får lika mycket var i bodelningen.

Det finns regler om hur lottläggningen ska gå till, vem som ska få vilken egendom (som exempelvis bostaden). Dessa regler finns i Sambolagen. Enligt denna ska den sambo som "bäst behöver" bostaden ha rätt att få denna på sin lott. För att en sambo ska kunna ta över en bostad/bohag som tillhör den andre sambon krävs det dock att detta övertagande anses vara skäligt med hänsyn till omständigheterna i övrigt. Eftersom det är du som äger lägenheten innebär det att det måste anses vara "skäligt" för att din före detta flickvän ska kunna ta över denna och få den på sin lott, förutom att hon måste vara den som bäst behöver den. Det skulle exempelvis inte anses vara skäligt att din f.d. flickvän övertog lägenheten om denna alltid funnits i din släkt eller liknande.

Det är alltid svårt att säga generellt vem som "bäst behöver" en bostad, det beror helt enkelt på omständigheterna i det enskilda fallet. Det är också svårt att svara på vilka av dina argument som domstolen skulle tycka väger tungt och inte, det är helt enkelt upp till dem. Faktorer som brukar ha betydelse vid bedömningen är om ni har gemensamma barn och hos vem dessa i så fall kommer bo, hur sambornas respektive ekonomi ser ut samt hur sambornas möjlighet att skaffa en ny lägenhet ser ut (köpoäng, kontakter, föräldrar osv).

Det faktum att du äger lägenheten, har färre bostadsköpoäng och inte har möjlighet att sova hos någon annan (föräldrar eller liknande) talar för att du bäst behöver lägenheten. Det faktum att du, men inte hon, har en heltidstjänst talar dock för att hon istället bäst behöver lägenheten. Det finns helt enkelt både argument för och emot som måste vägas mot varandra. Eftersom du faktiskt äger lägenheten skulle jag tro att du har större möjlighet att få lägenheten på din lott. För att din f.d. flickvän ska ha rätt att överta denna från dig krävs det att hon bevisar att hon behöver denna bättre än dig, samt att ett övertagande är skäligt i övrigt. Om det inte kan visas att hon bäst behöver lägenheten borde denna falla på din lott eftersom det är din lägenhet.

Angående kostnaden för en bodelningsförrättare är det väldigt svårt att uppge ett ungefärligt pris. Kostnaden beror helt på vem som är er bodelningsförrättare och hur omfattande bodelningen är. Vad jag har kunnat läsa mig till verkar det som att kostnaden för en bodelningsförrättare sällan understiger 15 000 kr, även om det rör dig om en enklare bodelning. Det kan dock givetvis finnas undantag från detta. Kostnaden för en bodelningsförrättare delas mellan er båda.

Hoppas att du känner att du fått någorlunda svar på din fråga, trots att det är svårt att ge ett självklart svar.

Med vänlig hälsning

Hedvig JohanssonRådgivare