FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/07/2018

Vem har rätt att få huset vid skilsmässa?

Måste jag sälja huset till min man vid skilsmässa?

Vi har varit gifta i 20 år och nu vill min man skiljas. Vi äger en villa (50% var). Vi har 2 barn,12 och 16 år. Min man jobbar mycket utomlands och är borta ca 140 dgr per år. Jag vill inte flytta men har tyvärr inte möjlighet att köpa ut min man. Jag Jobbar dessutom inte heltid då jag har sjuk i cancer. Då har han, enl honom, rätt att behålla huset och kan således tvinga mig till att sälja min del av huset till honom. Stämmer detta? Själv vill jag helst av allt bo kvar med mina barn i huset och kan tycka att vi har mer behov av det än han. Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Vid en skilsmässa ska en bodelning ske, där makarnas egendom fördelas mellan dem (9:1 ÄktB). I bodelningen ska makarnas giftorättsgodset ingå (10:1 ÄktB), vilket är allt som inte är enskild egendom (7:1 ÄktB). Vid en bodelning ska man först beräkna makarnas andel i boet (11:1 ÄktB). Först görs avdrag för skulder från respektive makes giftorättsgods (11:2 ÄktB), sedan räknas resterande del av giftorättsgodset ihop och delas lika mellan makarna (11:3 ÄktB). Efter andelsberäkningen ska lottläggning ske, där man avgör vem som får vad och egendomen i bodelningen fördelas mellan makarna (11:7 ÄktB).

Är makarna inte överens kan man ansöka om att en bodelningsförättare ska förordnas. I första hand ska bodelningsförrättaren försöka få makarna att komma överens, men om detta inte går bestämmer bodelningsförrättaren hur egendomen ska fördelas (17:1 ÄktB).

Om makarna inte är överens om vem som ska behålla huset så kommer det göras en bedömning av vem som bäst behöver bostaden. Den som bäst behöver bostaden har rätt få den avräknad på sin lott (11:8 ÄktB). Vid bedömningen tar man till exempel hänsyn till vem som kommer ha vårdnaden av gemensamma barn, makes möjlighet att skaffa annan bostad och ekonomiska förhållanden. Den maken som inte får bostaden ska bli kompenserad i form av annan egendom eller pengar, så att båda makarna får sin respektive andel. En förutsättning för att man ska få bostaden är att den andre parten kan lösas ut ekonomiskt och att vid behov banken accepterar att lånen övertas.

Du kan således inte bli tvingad att sälja din del av huset till honom, utan den som bäst behöver bostaden kommer att få den avräknad på sin lott och den andre blir kompenserad i form av pengar eller annan egendom. Dock om du inte har möjlighet att köpa ut din make blir det svårt för dig att få huset eftersom att du inte kan lösa ut din make ekonomiskt. Om din make kan köpa ut dig ur huset kommer han med stor sannolikhet att få huset på sin lott och du blir kompenserad.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare