FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/10/2018

Vem har bäst rätt till huset vi separation (sambo)?

Min sambo vill separera. Han vill bo kvar i vårat gemensamma hus.han säger att eftersom jag har skulder så är det ingen bank som vill skriva över lånen på mig . Har två barn som är 16 och 13 år och som går i skolan och som vill bo hos mig . Jag räknar med att få underhåll och bostadsbidrag som täcker upp min lön . Ska jag kämpa , huset betyder mycket för mig eller ska jag göra pinan kort o skriva över lånen på honom vilket är hans vilja

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om fördelning av egendom vid en separation mellan sambos finns i sambolagen (SamboL).

Du eller din före detta sambo kan begära bodelning

När ett samboförhållande tar slut, har både du och din sambo rätt att begära en bodelning (8 § SamboL). En bodelning innebär att de saker ni har, som är samboegendom, ska delas lika mellan er.

Till samboegendom hör gemensam bostad och gemensamt bohag (möbler, hushållsmaskiner etc.) som införskaffades i syfte att användas gemensamt (3 § SamboL). En villa kan vara gemensam bostad (5 § SamboL).

Villan är samboegendom och ska delas mellan er

Vad jag förstår har villan i fråga använts som er gemensamma bostad och ni skaffade den även för att bo i tillsammans. Min bedömning är därför att den är samboegendom. Eftersom den är samboegendom, ska den ingå i en bodelning om du eller din (före detta) sambo begär en sådan. Detta gälleroavsett vem som idag står på lånet. Du eller din sambo kommer alltså få villan på sin bodelningslott.

Normalt gäller att den som övertar bostaden (det vill säga får den på sin lott), ska ge den andra pengar eller annan samboegendom som svarar mot halva bostadens värde.

Vem av er får bo kvar?

Den av er, som bäst behöver villan, kommer få bo kvar i den (16 § SamboL). Ni har alltså som utgångspunkt lika stor rätt till lägenheten. Faktorer som normalt spelar in vid en sådan bedömning är om ni har barn som en av er ska ha ensam vårdnad om, eller om någon av er är väldigt beroende av att bo kvar på just den aktuella platsen. Hur enkelt en av er kan skaffa en ny bostad kan också ha viss betydelse.

Slutsats och råd

Lägenheten är samboegendom och ska ingå i en eventuell bodelning. Den av er som är i bäst behov av bostaden kommer att få bo kvar.

Det du först måste göra för att ha en chans att överta villan är alltså att begära en bodelning. Därefter är det bästa om du och din före detta sambo själva kan komma överens om vem som ska bo kvar i villan. Om ni inte kommer överens, kan ni ansöka om en bodelningsförättare hos tingsrätten. En bodelningsförrättare tar ett beslut om vad som ska ingå i bodelningen och hur det ska fördelas mellan er. Denne beslutar även vem som får bo kvar i villan. Den av er som inte har bäst rätt till villan, måste därefter flytta.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare