FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/11/2018

Vem har bäst rätt till bostaden i en bodelning?

Jag ska separera från min sambo (ej pappa till mitt barn). Han har inga barn.Vi hyr ett hus på landet. Vem har störst rätt att bo kvar i huset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att du skriver att ni hyr ett hus på landet, utgår jag ifrån att ni hyr huset för gemensam användning.

Vad ska fördelas i en bodelning?

När ett samboförhållande upphör ska samboegendomen fördelas mellan parterna genom bodelning, om någon av parterna begär det (8 § sambolagen). Bodelning är alltså frivilligt. Samboegendom är som utgångspunkt sambors gemensamma bostad och bohag, under förutsättning att egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). Huset som ni hyr tillsammans utgör alltså samboegendom och ska ingå i en eventuell bodelning. Vidare är utgångspunkten att samboegendom ska delas lika mellan båda samborna vid bodelningen (14 § sambolagen).

Vem har bäst rätt till bostaden?

Av 16 § andra stycket sambolagen framgår att den sambo som bäst behöver bostaden har rätt att tilldelas denna. För att avgöra vem som bäst behöver bostaden behövs det göras en helhetsbedömning i det enskilda fallet. En viktig faktor i denna bedömning är om det finns barn i samboförhållandet och barnen huvudsakligen kommer att bo hos den ena sambon. I en sådan situation anses den sambon som huvudregel ha störst behov av bostaden. Även om barnen inte är gemensamma, vilket är fallet i den situation du beskriver, borde det förhållandet att barnet bott hos samborna under sambotiden vara en omständighet som ändå talar för att bostaden bör tilldelas den sambo hos vilken barnen fortsätter att bo hos. Andra faktorer som är viktiga för bedömningen är exempelvis sambornas ekonomiska situation, sambornas ålder, hälsa och möjligheten att få en bostad på annat håll.

Sammanfattningsvis

Det ska göras en helhetsbedömning av vem av samborna som har bäst rätt till bostaden enligt sambolagen. Även om en utgångspunkt i den situation du beskriver är att den sambo som ska bo med barnen har bäst rätt till bostaden, kan andra faktorer också spela in.

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?

Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist

- Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Marika JaanisteRådgivare