FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/04/2018

Vem får vad i en bodelning?

Hej

Jag och min fru har lämnat in skilsmässoansökan.

Vi har en bil där jag står som ägare och hon vill köpa ut mig från ägandet av bilen men det vill inte jag.

Det finns inget billån kvar utan det är avbetalt.

Har jag rätt att sälja bilen och ge henne halva summan av försäljningen eller begår jag något fel om jag gör det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning finns i Äktenskapsbalken (Äktb).

På grund av din beskrivning utgår jag från att även om du äger bilen så är den giftorättsgods och dess värde ska alltså delas mellan er. Fördelningen vid bodelning sker så att i första hand behåller man det som man äger, men eftersom en av makarna antagligen har mer giftorättsgods än de andra måste egendom överföras. Den som har mest giftorättsgods väljer vad det är den ska ge till den andre (11 kap 9 § Äktb).

Om din före detta fru har mer giftorättsgods än dig kan hon alltså inte göra något anspråk på bilen utan ska ge något till dig. Om du har mer giftorättsgods än din före detta fru bestämmer du vad för egendom du ska ge henne, detta kan vara bilen, en del av vad du fått in när du sålt bilen eller något annat.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare