Vem får hyresrätten när sambor separerar?

Ett sambo par bor ihop och båda har barn från tidigare förhållande och ska nu separera. De har köpt hyresrätten dom bor i nu tillsammans och mannens barn bor i den gemensamma lägenheten varannan vecka då de annars bor med deras mamma. Kvinnan i förhållandet har egen vårdnad om sina 4 barn och barnen har ingen möjlighet att bo hos deras pappa. Vem får behålla lägenheten om de skulle få en bostadsförättare? De kommer inte överens om vem som ska flytta ut.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När separerande sambor innehar en bostad gemensamt ska den sambo som har bäst behov av bostaden få avräkna den på sin lott (16 § sambolagen). Att den ena sambon har ensam vårdnad av barnen talar för att denna har bättre behov av bostaden.

I frågan framgår det att det gäller en hyresrätt vilket innebär att ingen avräkning ska ske eftersom hyresrätter inte har något ekonomiskt värde.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare