Vem får bostaden i en sambo bodelning?

Hej. Mitt barnbarn har haft kontrakt på en 2;a hyresrätt sedan 2013. År 2015 träffade ha sin tjej från USA som var här och jobbade som Au pair. Hon blev gravid och flyttade då in i hans lägenhet. Innan barnet föddes byttes då denna lägenhet till en 3:a. Mittbarnbarn står ensam på kontraktet. Nu vill sambon bryta upp och kräver att lägenheten är hennes. Hon har inget medborgaskap men uppehållstillstånd. Hon har ej heller något fast jobb.

Vem har rätt till bostaden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att ditt barnbarn och kvinnan är sambor. När ett par är sambos är sambolagen tillämpbar. I 3 § sambolagen föreskrivs det att sambornas gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om egendomen har förvärvats för gemensam användning. Den nya lägenheten som paret flyttade in i anses således förvärvad för gemensamt bruk och utgör samboegendom. Det har tyvärr ingen betydelse att det är bara en part som står på hyreskontraktet utan lägenheten anses utgöra samboegendom.

När man är sambos har man rätt att begära bodelning utav samboegendomen vilket i detta fall kommer att inkludera lägenheten. Bodelning kan påkallas av båda parterna när samboförhållandet har upphört enligt 8 § sambolagen och det ska framställas senast ett år efter samboförhållandet har upphört. Om man inte håller sig inom den tidsramen förlorar man sin rätt att begära bodelning.

Gällande bostaden utgår man från att den som behöver bostaden mest ska få bostaden på sin lott i bodelningen. Detta finns föreskrivet i 16 § 2 st. sambolagen. I detta fall utgör bostaden en hyresrätt och således utgår ingen ersättning till den som inte kommer att få bo kvar i lägenheten. Det är alltid svårt att säga vem som kommer att få bostaden på sin lott och om man inte kommer överens om bodelningen måste man vända sig till domstol och begära en bodelningsförrättare. Det som kan vara lite klurigt i detta fall är att kvinnan inte har någon anställning. Detta kan väga till hennes fördel eftersom hon kommer få det svårt att hitta en ny bostad om hon inte har en inkomst. Något annat som är av betydelse är vem barnets ska bo hos. Ska barnet bo växelvis och vem är det som har vårdnaden? Om barnet ska bara bo hos en av föräldrarna väger det till fördel för den förälder att denne ska få bostaden på sin lott.

Om kvinnan skulle få bostaden på sin lott får hyresvärden inte neka henne som hyresgäst om bostaden har använts gemensamt och införskaffats i det syftet (se 12 kap. 33 § jordabalken).

Jag vet inte vilken form av uppehållstillstånd kvinnan har men eftersom hon har barn i Sverige har hon rätt att stanna i Sverige om hon ansöker om uppehållstillstånd pga. anknytning till sitt barn. Det är således av mindre betydelse att hon inte är svensk medborgare.

Sammanfattning

Det är mycket svårt att avgöra vem som har bäst rätt till bostaden baserat på denna information. Det som väger till hennes fördel är att hon har svårare att hitta ny bostad. Men det finns säkert skäl som ditt barnbarn har till varför denne ska ha bättre rätt till lägenheten. Om de inte kommer överens bör ni vända er till tingsrätten och begära en bodelningsförrättare som får avgöra detta. Det finns alltid utrymme för att argumentera att lägenheten inte skaffades för gemensamt bruk (om än svårt i detta fall) och hon måste begära en bodelning inom ett år. Om hon inte gör det (muntligen eller skriftligen) kommer lägenheten tillfalla ert barnbarn.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare