Vem får ärva fastigheten när ena maken avlider?

Min syster står som ensam ägare på fastighet som hon bott tillsammans med sin make under ca 15 år. Maken har nu avlidit. Han har sedan tidigare två barn. Min syster har också två barn. Hur delas arvet efter fastigheten upp?

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga.

Fastigheten kommer tillfalla din syster.

Då det rör sig om ett äktenskap som har upphört genom en av makarnas bortgång , ska det upprättas en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). Vid en bodelning där en av makarna har avlidit finns det särskilda bestämmelser som är till förmån för den efterlevande maken. Däribland kan den efterlevande maken välja att motsätta sig en bodelningen och på så vis kringgå bodelningen som annars sker (12 kap. 2 § första stycket ÄktB). I sådana fall får varje make sin ägda egendom utan någon hälftendelning. Om inte det skulle vara fördelaktig för din syster har hon ändå rätt att i första hand få sin egendom vid bodelningen, och därmed fastigheten (11 kap. 7 § ÄktB).

Arvet av fastigheten

Fastigheten kommer att ingå i din systers egendomsmassa och därmed tillfalla hennes bröstarvingar, vilket i detta fall blir hennes barn (2 kap. 1 § ÄB). Vad som kommer ingå i den avlidne makens arv är antingen hälften av deras gemensamma egendom enligt reglerna för bodelning. Här kommer inte din systers ägda egendom ingå för att i sådana fall är det fördelaktigare att motsätta sig bodelningen. Eller om din syster motsätter sig bodelningen, den egendom som stor på den avlidne vid hens bortgång (12 kap. 2 § ÄktB).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare