Vem eller vilka ärver ett dödsbo?

Hej! Kan min sons sambo ärva del av min dödsbo? Eller måste jag skriva testament som särskild egendom till min son? Hur mycket kosta en testament? MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag är ärvdabalken (ÄB) och sambolagen

Vem ärver dödsboet?

Den första arvsklassen utgörs av bröstarvingar, det vill säga barn till den avlidna. Som bröstarvinge har man rätt till arv enligt 2 kap. 1 § ÄB. Vid ett eventuellt dödsfall kommer således din son ha rätt till en del av ditt arv. Din sons sambo har ingen lagstadgad arvsrätt efter dig.

Som sambos utgör bostad och bohag samboegendom, om denna har införskaffats för gemensam användning, enligt 3 § sambolagen. Vidare, ingår inte egendom som en sambo har erhållit genom testamente med villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda, enligt 4 § sambolagen. Du kan alltså i ett testamente skriva att en viss egendom ska tillhöra din son som hans enskilda egendom och den kommer således alltid att vara undantagen en eventuell bodelning mellan din son och hans sambo. I och med att sambos endast delar på bostad och bohag blir inte all egendom föremål för bodelning, oavsett om den är testamenterad som din sons enskilda egendom eller inte.

Vad kostar ett testamente?

Kostnaden för att upprätta ett testamente skiljer sig åt och det är därför bra att vända dig dit du vill upprätta ett testamente för att få ett prisförslag.

Sammanfattningsvis är ett upprättande av testmente bra för att försäkra sig om att viss egendom tillfaller den person man önskar och ingen annan. Din sons sambo har ingen arvsrätt efter dig, men om du vill vara säker på att din egendom endast blir din sons kan du upprätta ett testamente och ange vilken egendom som ska utgöra hans enskilda.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare