Vem bor kvar i sambors gemensamma bostad?

<p>&lt;p style="margin-left: 20px;"&gt;Hej!&lt;/p&gt;&lt;p&gt;Jag ska separera ifrån min sambo.&lt;/p&gt;&lt;p&gt;Vi har tillsammans en bostadsrätt som vi äger 1/2 var. Vi har ett gemensamt barn på två år.&lt;/p&gt;&lt;p&gt;Jag har varit tvungen att flyttat ifrån lägenhet eftersom att han vägrar.&lt;/p&gt;&lt;p&gt;Just nu har jag barnet minst 5 dagar av 7 på grund av hans arbetstider.&lt;/p&gt;&lt;p&gt;Min fråga är då om jag och barnet har rätt att bo i lägenheten under tiden tills vi har fått lägenheten såld, eftersom att jag har till större delen vårdnaden, hur går jag till väga?&lt;/p&gt;</p>

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga framgår det att eran gemensamma bostad utgör samboegendom och ska ingå vid eventuell bodelningen, om någon av er begär det, se 8 § sambolagen. Det framgår vidare av din fråga att ni ska sälja lägenheten och därför har ni inget intresse att få bostaden på din lott vid bodelningen enligt 16 § sambolagen.

Det du kan göra är att väcka talan vid tingsrätt och begära att domstolen ska fatta beslut om vem av samborna som har rätt att bo kvar i bostaden till dess att bodelning har gjorts (då det gäller en bostad som enligt 8 § ska ingå i bodelning). Detta enligt 28 § sambolagen. En faktor vid bedömningen kan då mycket väl vara barnets intresse att bo kvar i bostaden. Har den ena sambon fått rätt enligt domstolen att bo kvar i bostaden är den andra skyldig att genast flytta därifrån, se 29 § sambolagen.

Önskar du väcka talan om rätt att bo kvar i bostaden till dess att bostaden sålts och bodelning gjorts ska talan väckas vid en tingsrätt som är behörig att pröva tvister om bodelning mellan samborna, se 30 § sambolagen. Enligt 10 kap. 1 § rättegångsbalken är behörig tingsrätt den tingsrätten i den ort där någon av samborna har sin hemvist.

Vänligen,

Linn NybergRådgivare