Vem betalar för vården av min hund?

Hej

Vår dotters lilla chiwavva blev i går attackerad när han lekte med en annan liten hund, då plötsligt en bordercollie bet honom så illa så hans ena öga fick opereras bort. Han får även ligga kvar på sjukhuset detta dygnet oxå. Får inte hämtas ut om man inte betalar på plats. Om vi förstått rätt så är det den hundens (som attackerade) ägaren som blir ansvarig för betalning men hur går man praktiskt till väga.betalar man sjukhuset först och skickar sen faktura till den huggandes hundens ägare.

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till LawLine.

Precis som ni säger så är det ägaren till hunden som vållar skadan som också får stå kostnaden för denna. Enligt 19§ i lagen om tillsyn över hund och katt (https://lagen.nu/2007:1150). Rent praktiskt går det dock till så att ni först får stå kostnaden för att sedan vända er till ägaren av den andra hunden för att få ersättning för de kostnader ni lagt ut (skadestånd).

Jag hoppas ovanstående ska ge er svar på er fråga, annars är ni välkommen att ställa eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare