FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt05/09/2017

Vem bestämmer om hämtning vid umgängesrätt?

Hej! Kan en pappa som har ensam vårdnad över våra gemensamma barn bestämma var jag ska hämta barnen?. Jag har umgängesrätt efter skolans slut varannan fredag. Jag får inte hämta barnen i skolan enligt pappan genom jag inte är vårdnadshavare.

Vi har en DOM från tingsrätten där det står att barnen har rätt till umgänge med mig på fredag eftermiddag efter skolans slut då hämtning ska ske av mamman och av pappan hämtning hos mig.

Vad innebär efter skolans slut egentligen i praktiken trodde det var efter skolan är slut.

Mvh Hälsningsr från en förvirrad mamma

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Vårdnadshavares rätt och skyldighet att bestämma om bl.a. hämtning

Pappan har rätt (och skyldighet) att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter, vilket inkluderar t.ex. vem som får hämta barnet (6:11 FB). Men när det finns en dom som uttryckligen anger vem som ska hämta barnen på fredag eftermiddag, så ska pappan respektera detta och låta barnen bli hämtade av dig efter att skolan är slut (6:15 FB).

Skulle det inte stå uttryckligen i domen att det är du som ska hämta barnen, utan bara är angivet att umgänget med mamman ska vara på fredag eftermiddag efter skolans slut, får pappan bestämma att det t.ex. är han som ska hämta barnen från skolan och omedelbart lämna dem hos dig (6:11 FB).

Umgängessabotage

Om pappan försöker hindra att umgänget sker, s.k. umgängessabotage, kan reglerna om verkställighet i 21 kap. FB bli aktuella, vilket innebär att domstolen kan se till att umgänget sker som det ska. En annan risk vid umgängessabotage är att pappan kan förlora vårdnaden.

Hoppas du fick svar på frågan. Du är välkommen att ställa fler frågor om du har några!

Med vänliga hälsningar

Michelle Gaudin GonzálezRådgivare