Vem behåller katten?

Hej!

Jag och min sambo har en katt tillsammans. Vi båda står på kontraktet och vi betalar olika saker för honom olika mycket. Min sambo betalade med mina pengar, jag fört över till hans sparkonto för gemensamt bruk när vi köpte vår katt. Om vi separerar, vem äger katten då?

Ingen av oss kan tänka sig att skiljas från honom men vi båda känner att det vore bättre för honom om han fick bo på en plats.

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När egendom köpts för gemensamt bruk mellan sambor så kan den part som inte står på ett kontrakt men bidragit ekonomiskt ändå anses vara samägare till egendomen (se HD:s dom NJA 2008 s. 826). Det är emellertid svårt för mig att avgöra hur mycket ni var för sig bidragit ekonomiskt till katten. Båda står på kontraktet och får därför anses vara ägare till egendomen. Ni är därför tvungna att komma överens om vem som får katten då ni båda är att anses som ägare. Om du betalat lite mer så kan det vara rimligt att du behåller katten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare