Vem bär ansvaret för ett nedblåst träd?

Grannens träd har blåst ner över mitt hus.

Vem bekostar att det kommer bort samt skador på mitt hus ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagrummen som reglerar grannförhållanden kan återfinnas i jordabalken (JB). Utgångspunkten är att varje fastighetsägare ansvarar för att vårda och bruka sin fastighet så att dess omgivning inte störs, 3 kap. 1 § JB. Om grannen till fastighetsägaren skulle störa sig på en gren eller rot från ett träd som står på fastighetsägarens tomt men gränsar över till grannen tomt, har grannen rätt att ta bort detta, 3 kap. 2 § JB.

Däremot, i ditt fall har tydligen trädet stått på din grannes tomt men blåst ned på din. Här måste man i stället göra en bedömning huruvida din granne är ansvarig för att trädet har ramlat ned på din tomt. Exempelvis skulle man kunna beakta huruvida det var faktorer som din granne skulle kunna räknat med: var trädet ruttet och hade därför din granne anledning att anta att trädet skulle falla ned på din tomt? Eller var det i stället extrema väderförhållanden som din granne inte kunde förutspå som ledde till en olycka? Något annat som skulle kunna tala för att skadorna som åsamkats av trädet är din grannes ansvar är ifall ni tidigare diskuterat trädet och du uttryckt en oro över dess placering i förhållande till din tomt.

I ditt fall gäller detta:

Alternativ 1: (a) trädet var ruttet och grannen visste om detta eller (b) att grannen visste om att lite blåsiga förhållanden kunde leda till att trädet skulle falla. Både (a) och (b) talar för att din granne är ansvarig och bör ersätta dina skador.

Alternativ 2: föll trädet till följd av extrema väderförhållanden eller något annat förhållande som inte grannen kunde förutse och motverka? Detta talar för att han inte är ansvarig.

Om det är alternativ 1 som föreligger, uppmuntrar jag dig att i första hand kontakta din granne och försöka hitta en lösning tillsammans. Exempelvis skulle din granne kunna betala kostnaden för dig att ta bort trädet från din tomt samt skadorna på huset. Du skulle även kunna anmälan skadan till ditt försäkringsbolag och se ifall försäkringen täcker skadan. Om grannen vägrar betala kostnaderna, skulle du kunna informera försäkringsbolaget om förhållandena som förelåg innan trädet föll ned (ex. om det var ruttet, att grannen och du diskuterat att ta bort det tidigare och dylikt). I sista hand finns även möjligheten att stämma hen för skadan trädet har åsamkat din tomt. Om alternativ 2 föreligger kommer din granne troligtvis inte vilja ersätta dig och du har då inte lika goda möjligheter att stämma grannen och vinna målet i domstol. Här täcker förhoppningsvis ditt försäkringsbolag skadorna på din tomt.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, om du har ytterligare funderingar är det bara att kontakta oss igen!

Mvh,

Victoria AnderssonRådgivare