FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/04/2018

Vem av makarna får bostaden vid bodelning?

Hej, jag o j min man ska skiljas, båda vill ta över huset vid bodelningen. Har läst att man kan ansöka om kvarsittningsrätt. Min man tjänar några tusen kr mer i månaden, barnen ska bo hos båda. Banken har godkänt oss båda för att kunna köpa ut den andre och ta över lånen. Hur stor chans har jag att behålla huset? Vad kan jag göra för att öka mina chanser?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Makars gemensamma bostad ska ingå i bodelningen enligt 7 kap 4 § äktenskapsbalken. Enligt 11 kap 8 § äktenskapsbalken ska den av makarna som bäst behöver bostaden få den på sin lott. Det ska alltså göras en behovsprövning, där den som har vårdnad om barnen i praxis ofta ansetts vara i störst behov. Behovsprövningen är dock en helhetsbedömning utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.

Nu har dock du och din man gemensam vårdnad, varför barnen inte kan vägas in i behovsprövningen. Istället får andra omständigheter av relevans beaktas, exempelvis ekonomisk förmåga att köpa ny bostad och liknande. Även avstånd till arbete och huruvida den ena maken har skaffat ny bostad samt andra praktiska skäl har också beaktats i praxis.

Det är svårt att säga hur behovsprövningen kommer utfalla i ditt fall, då jag inte vet allt för att kunna avgöra. Det är också olika från fall till fall vilka omständigheter som domstolen väljer att lägga vikt vid i behovsprövningen.

Hoppas att mitt svar har hjälpt dig! Vill du läsa själv i äktenskapsbalken kan du klicka på länkarna ovan.

Lawline RådgivareRådgivare