Vem ärver när det finns syskonbarn och testamente?

Tacksam för att få svar på följande: En ogift kvinna saknar barn eller föräldrar. Det finns en avliden syster som har barn och barnbarn. De har ingen kontakt med kvinnan. Det finns ett testamente skrivet till ett kusinbarn. Vem ärver vad?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Frågor kring arv regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Syskonbarn är arvsberättigade

När en ogift person avlider är utgångspunkten att bröstarvingar ärver, det vill säga den avlidnes egna barn, 2 kap. 1§ ÄB. Om det inte finns några bröstarvingar går arvet vidare till den avlidnes föräldrar, och om inga föräldrar är i livet, till kvarlevande syskon eller till syskonbarn, 2 kap. 2§ ÄB. Du beskriver i din fråga att det endast finns syskonbarn och syskonbarnbarn med i bilden. Det innebär att arvet som utgångspunkt tillfaller syskonbarnet även fast de inte har någon kontakt.

Kusinbarnet ärver i enlighet med testamentet

Den avlidnes egna barn har rätt till sin laglott, vilket är hälften av vad barnet eller barnen skulle ha ärvt om det inte fanns något testamente, 7 kap. 1§ ÄB. Den här minimiregeln gäller endast till förmån för egna barn och inte för syskonbarn. Det finns alltså en möjlighet att testamentera bort allt till kusinbarnet. Förutsatt att testamentet är giltigt ska det som har testamenterats till kusinbarnet tillfalla honom eller henne som önskat.

Sammanfattningsvis

I fallet som du beskriver kommer det som har testamenterats till kusinbarnet att tillfalla honom eller henne. Om det finns egendom kvar som inte har testamenterats bort kommer det att tillfalla syskonbarnet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du får gärna vända dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cajsa Klefenberg Rådgivare