Vem ärver mina döttrars enskilda egendom vid dödsfall?

Hej! Jag och min make har skrivit ett testamente som gör att våra gemensamma döttrar ärver kvarlåtenskapen som enskild egendom. Den ena dottern är frånskild och den andra änka, båda har barn. Vad händer med deras enskilda egendom om någon av dem dör och de dessförinnan gift om sig och därmed utökat familjen med särkullebarn.

Vårt önskemål med den enskilda egendomen är att våra barnbarn skall ärva våra döttrar, inte den nya maken och/eller dennes barn. Hur gör vi det tydligt och kan vi ens det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

Om jag har tolkat frågan på rätt sätt, har du och din make skrivit ett testamente där ni ärver era två döttrar er kvarlåtenskap som enskild egendom. Ena dottern är frånskild och den andra dottern änka, samt att båda har barn. Ni undrar nu om vad som kommer att hända med er kvarlåtenskap ifall det att döttrarna gifter sig om innan bortgång och vem som isåfall ärver dem.

Bestämmelser om egendom och arv återfinns i Ärvdabalken respektive Äktenskapsbalken.

Enskild egendom

Enskild egendom är egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda (7 kap. 2 § p. 4 Äktenskapsbalken). Vidare är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § Äktenskapsbalken).

Bodelning

Vid den ena makens bortgång görs en bodelning i enlighet med bestämmelserna i Äktenskapsbalken (23 kap. 1 § 2 st. Ärvdabalken). Bodelningen sker genom att makarnas giftorättsgods läggs ihop och efter att skulder dragits ifrån, delas värdet lika mycket mellan makarna. Giftorättsgods är all egendom som inte utgör enskild egendom (7 kap. 1 § Äktenskapsbalken). Enskild egendom ska undantas och ska inte ingås i bodelningen (10 kap. 1 § Äktenskapsbalken).

Av din fråga verkar det klart och tydligt att du och din make har upprättat ett testamente där ni ärver era två döttrar all er kvarlåtenskap med villkor att det ska vara enskild egendom. Detta betyder att er kvarlåtenskap inte kommer att räknas som giftorättsgods om döttrarna väljer att gifta om sig.

Vem ärver den enskilda egendom vid dödsfall?

Vid era döttrars bortgång kommer deras äkta bröstarvingar (era barnbarn) att i enlighet med den legala arvsfonden ärva kvarlåtenskapen (2 kap. 1 § Ärvdabalken). Era barnbarn har alltid rätt till sin laglott, som utgörs av hälften av den avlidnes kvarlåtenskap (7 kap. 1 § Ärvdabalken).

Om era döttrar har varit gifta vid bortgången ärver dock den efterlevande maken före gemensamma barn, som då får vänta på sitt arv tills även den andra föräldern avlidit. Efterlevande make ärver med fri förfoganderätt, vilket innebär att maken får spendera arvet som denne vill med vissa undantag. Bland annat får egendomen inte testamenteras bort. Makes arvsrätt omfattar även enskild egendom.

Dock, har era döttrar barn från tidigare relationer (era barnbarn i dagsläget), vilket innebär att de alltid har rätt att få ut sitt arv direkt efter bortgången av mamman (3 kap. 1 § Ärvdabalken).

Sammanfattning
För att besvara er fråga, utgör den ärvda kvarlåtenskapen enskild egendom och kommer inte räknas med vid bodelningen. Era döttrars kvarlåtenskap kommer att tillfalla deras äkta bröstarvingar. Döttrarnas barn med den nya maken får vänta med att ta ut sitt arv till dess att pappan också gått bort, sk. efterarv. Maken har då fri förfoganderätt över egendomen men får aldrig testamentera bort egendomen. Döttrarnas barn från tidigare relationer (era barnbarn i dagsläget) har rätt att kräva ut sin del av kvarlåtenskapen direkt vid mammans bortgång.

Jag hoppas på att mitt svar är till hjälp! Har du vidare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss!

Mvh,

Samah SulaimanRådgivare