Vem ärver mig och har mitt syskon rätt till efterarv?

Min make och jag har inga barn. Vi har båda syskon. Om jag dör ,ärver då min bror mig? Eller tillfaller allt min make? När båda är döda,

kan då min bror alt. min makes syskon räknas som efterarvingar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna ärvdabalken (ÄB).

Eftersom du är gift kommer allt att tillfalla din make vid din död (ÄB 3 kap. 1 § första stycket, första meningen). Detta såvida du inte har något testamente som säger annat. Hade du inte varit gift hade din broder ärvt under förutsättning att dina föräldrar inte är vid liv (ÄB 2 kap. 2 § andra stycket, första meningen).

Efter din död blir din bror efterarvinge och får vänta på sin del tills dess att din make avlider (ÄB 3 kap. 2 § första stycket). Om din bror lever vid din makes död har han alltså rätt efterarv.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare