Vem ärver enskild egendom?

Jag undrar lite hur de enskilda egendomen delas upp vid dödsfall. Vi är gift par och inga gemensamma barn. Han har 2 barn sedan tidigare och jag har 4 barn sedan tidigare. Om hustrun i detta äktenskap avlider och lämnar 800 000 kronor efter sig i enskild egendom. Vem ärver vad av den enskilda egendomen? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Egendom som är undantagen som enskild går vid den makens dödsfall direkt till dennes bröstarvingar. Reglerna kring detta finner du i äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (ÄB). Dina barn är dina bröstarvingar enligt 2 kap. 1 § ÄB.

Enskild egendom hålls utanför bodelningen

När en make avlider ska en bodelning göras enligt 9 kap. 1 § ÄktB. I en bodelning ska allt giftorättsgods ingå enligt 10 kap. 1 § ÄktB. Detta ska räknas ihop till en total summa efter avräkning av skulder, därefter ska det kvarstående beloppet delas på två. En del tillfaller då vardera make. Den enskilda egendomen hålls utanför bodelningen och räknas in först efter denna uppdelning. Om du och din make enbart äger enskild egendom och inget giftorättsgods behöver ingen bodelning göras enligt 9 kap. 1 § ÄktB.

Exempel

Du har giftorättsgods till ett värde av 500 000 och enskild egendom till ett värde av 800 000, din make har giftorättsgods till ett värde av 300 000. I detta fall räknas giftorättsgodset ihop (500 000 + 300 000) till 800 000 kr, vilket blir (800 000 / 2) 400 000 kr var i bodelningen. (Mer om uträkningen finner du i 11 kap. ÄktB) Därefter kan du lägga ihop den del som tillföll dig i bodelningen med ditt giftorättsgods för att få hela värdet på din totala egendom, vilket i detta fall skulle bli 1 200 000 kr. Denna egendom är det som utgör ditt arv, den enskilda egendomen går därmed direkt till dina bröstarvingar.

Kan välja att vänta med arvet

Särkullbarn har rätt att få sitt arv direkt vid förälderns bortgång enligt 3 kap. 1 § 1 st. ÄB. De kan dock välja att avstå arvet till den kvarlevande makens fördel enligt 3 kap. 9 § ÄB och istället få ut samma kvotdel ur dennes arv som de skulle fått vid förälderns bortgång.

Sammanfattning

För att förtydliga svaret på din fråga så kommer i det fallet den enskilda egendomen värd 800 000 kr att delas upp på dina fyra barn förutsatt att du inte har något testamente som säger annat, de får därmed 200 000 kr vardera.

Jag hoppas du känner att du fått svar på din fråga, om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att åter vända dig till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Elin NordemanRådgivare