Vem ärver en person som inte har släkt?

Hej

Jag en fråga om arv:

Det handlar om ett äldre gift par utan gemensamma barn. Frun har två barn från tidigare äktenskap. Frun gick bort, mannen har ingen släkt och har avsagt sitt arv efter sin fru till förmån av hennes barn. Kort efter gick även mannen bort. Kan särkullsbarnen ärva honom eller är det den allmänna arvsfonden som har rätt till arvet?

Tack för hjälpen

Mvh

Andrea

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar din fråga kommer jag använda mig av reglerna i ärvdabalken (ÄB).

Jag tolkar frågan som att det inte finns något testamente med i bilden, och i så fall kommer arvet efter mannen fördelas efter den legala arvsordningen, alltså ordningen enligt lag. Arvet ska då fördelas mellan den avlidnes familj: i första hand den avlidnes barn, i andra hand föräldrar, syskon, syskonbarn, i sista hand morföräldrar eller morföräldrars barn (2 kap. ÄB). Det framgår av frågan att mannen inte har någon släkt, och att särkullbarnen redan har fått sitt arv efter sin mamma (eftersom mannen avsagt sitt arv till förmån för särkullbarnen). Detta betyder sammantaget att mannens arv kommer tillfalla den allmänna arvsfonden (5 kap. 1 § ÄB).

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Skulle du ha någon ytterligare fundering är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare